Túlzónak bizonyultak a Google előzetes aggodalmai, a befektetők nemhogy nem csalódtak a tegnapi gyorsjelentésben megjelent számokban, hanem még jól meg is örültek nekik. A részvény 5 százalékot emelkedett zárás után, elsősorban a hirdetési üzletág javuló teljesítményének köszönhetően. A Motorola ugyanakkor még mindig furcsa koloncként lóg a cég nyakába, nem csoda, hogy a vezetők is hangsúlyozni kényszerültek, hogy komoly céljaik vannak vele.
Szépen nőnek a bevételek
Larry Page, a Google alapító-vezérigazgatója azzal kezdte az elemzőknek szóló tájékoztatóját, hogy a cég története során először 2012-ben átlépte az 50 milliárd dolláros bevételi álomhatárt, amihez a negyedik negyedév jó teljesítménye is kellett. A teljes bevétel több mint 36 százalékkal nőtt 2011 negyedik negyedévéhez képest, bár ebben jelentős szerepe van annak is, hogy a tavaly felvásárolt Motorola Mobility számait 2012 második negyedéve óta teszi közzé a saját jelentésében.
A negyedik negyedévben ugyanakkor a Motorola kisebbik divíziója, a Motorola Home már nem szerepel a Google eredményei között (az üzletág egyébként nagyjából 800 millió dolláros bevételt termelt), miután decemberben a cég bejelentette az otthoni szórakozatót elektronikai termékeket gyártó divízió értékesítését. A 2,35 milliárd dolláros ügylet még nem zárult le, de a szabályok szerint már elkülönítetten kell kimutatni az üzletágat, emiatt aggódott a Google, hogy a befektetők esetleg félreérthetik a negyedéves eredményeket.
Minden törekvése dacára a Google a továbbra is túlnyomó részben a kereséseihez társított, illetve a partneroldalakon elhelyezett hirdetésekből él, nem sikerült egyelőre másik számottevő bevételi forrást találnia. A hirdetésekből származó bevételek aránya a Motorola akvirálásával is csak 84 százalék közelébe süllyedt a korábbi 96 százalékos szintről. A hirdetési bevétel 70 százaléka ráadásul még mindig a Google saját oldalairól, azaz túlnyomó részben a keresőoldalakról származik.
A hirdetések és azon belül is a keresés dominanciája egyáltalán nem meglepő, hiszen ahogy a Facebook új keresőalkalmazásáról szóló elemzésünkben is írtuk, a Google jóformán monopol piaccá tette az internetes keresést, a forgalom 95 százaléka a Google-nél landol. Rövid távon nem is valószínű, hogy akár a Facebook új keresője, akár a piac más szereplői számottevő részesedést hódítsanak el tőle.
Egyre többet ad el egyre olcsóbban
Az éves összevetésben közel 20 százalékkal bővülő hirdetési bevétel mögött a "fizetett kattintások" látványosan bővülő száma áll, a negyedév során több mint 20 százalékkal több kattintást "adott el" a Google a hirdetőknek, mint egy évvel korábban (a fizetett kattintások a hirdetésekre érkező kattintások, amelyekért a hirdetők fizetnek).
Ezen kattintások átlagos ára viszont továbbra is csökken, bár lassuló ütemben: míg az előző negyedévekben még bőven 10 százalék felett volt az árak csökkenése éves összevetésben, az elmúlt negyedévben már "csak" 6 százalék volt.
A két mutató együtt jól tükrözi a Google agresszív terjeszkedését a mobilszférában, hiszen a mennyiségi bővülés javarészben a brutálisan terjedő okostelefonoknak, és ezen belül is az egyre súlyosabb androidos túlsúlynak tudható be (bár az elmúlt negyedévben az amerikai piacon az iPhone lett a befutó, hajszálnyival több, mint felét adta az Apple az értékesített okostelefonoknak). A mobilos hirdetések hatékonysága ugyanakkor még nem ér a nyomába a hagyományosabb megoldásoknak, így a hirdetők sem hajlandók annyit fizetni egy-egy onnan érkező látogatóért.
Ezen a téren egyébként a Facebook épp ellenkező képet fest: a közösségi oldalon megjelenő webes hirdetések hatékonysága messze elmarad az internetes átlagtól, a mobilfelületein viszont olyan megoldásokat fejlesztett ki, amelyek lényegesen magasabb átkattintási és konverziós arányt hoznak, azaz többen kattintanak rájuk, és ezekből a kattintásokból nagyobb arányban lesz végül vásárlás.
Motorola: Miért?
A működési eredményre tekintve rögtön szembeötlő, hogy a Motorola felvásárlása eddig a hatalmas egyszeri kiadás mellett (12,5 millárd dollárt költött el a mobilgyártóra a Google) csak veszteséget hozott az üzletág. A negyedik negyedévben is csak azért csökkent az üzemi szintű veszteség, mert a Google a Motorola Home eredményét már nem szerepelteti a számok között.
A menedzsment ennek ellenére természetesen nagyon pozitívan nyilatkozott a Motorola kilátásairól, annak ellenére, hogy pár hónapja egy androidos fejlesztésekért felelős vezető kerek-perec kijelentette, hogy a Google kizárólag a hatalmas szabadalmi portfólió miatt vásárolta fel a Motorolát, és esze ágában sincs kiemelt készülékgyártót faragni belőle.
Azóta azonban újabb pletykák kaptak szárnyra, amelyek szerint a Motorolával gyártatná következő saját készülékeit a Google. Egy ilyen lépéssel jó eséllyel magára haragítaná a jelenlegi gyártópartnereket, akik közül messze kiemelkedik a Samsung, mint a világ legnagyobb mobil- és egyúttal legnagyobb okostelefon-gyártója. Elképzelhető, hogy a Google megrettent attól, hogy az eredetileg sokszínű versenyző piacnak szánt androidos okostelefonok terén a Samsung minden elsöprő hegemóniára tett szert.
Az előttünk álló negyedévekben mindenesetre érdemes lesz odafigyelni a Google készülékgyártással kapcsolatos törekvéseire is, és leginkább a Motorola háza táján történő beruházásokra. A végén persze kiderülhet, hogy a Motorola Home-hoz hasonlóan értékesíti a divíziót a Google, és tényleg csak a szabadalmak miatt vette meg a hardvergyártót.
Olcsó-e a Google?
A Google egészségesnek tűnő növekedése mellé azért vaskosabbnak mondható értékeltség is társul, a gyorsjelentés előtti elemzői becslések alapján a részvény 15 feletti P/E ráta mellett forgott a piacon. Ez a szint persze közelében sincs sok egyéb internetes cég látványosan túlzó értékeltségének, de érezhetően meghaladja az S&P 500 indexben szereplő technológiai cégek átlagát.
Sőt, a Google prémiuma 2012 közepe óta láthatóan növekszik, miközben a megelőző közel három évben folyamatosan szűkült "az olló" a két mutató között. Mindez arra utalhat, hogy a piaci szereplők egyre optimistábbak a növekedési kilátásokat illetően, hiszen ez az, ami indokolttá teheti a magasabb értékeltséget a piacon.
Ha más internetes vállalatokkal vetjük össze a Google-t, akkor már-már konzervatívnak kellene neveznünk az értékeltséget, a közvetlenül összehasonlítható cégek közül a legalacsonyabb P/E rátával büszkélkedhet a Google, miközben a mezőnyben ott szerepel a Facebook 45-ös P/E rátával (az ábrára pedig rá sem fért az Amazon és a Zynga a maga 100 feletti P/E rátájával). A Google ezzel együtt is nagyjából a fair értékeltséget jelző határvonal közelébe esik, így igazán vaskos alulértékeltségről nem beszélhetünk. A kedvező eredményeket látva ugyanakkor több elemző is frissítheti modelljét, és esetleg megemelheti a növekedésre vonatkozó várakozásait, így pedig az aktuális, 15 P/E ráta - szigorúan más internetes cégekkel összevetve - akár vonzónak is mondható.
A relatív értékeltség minden esetre arra utal, hogy ha maga az egész technológiai szektor, és azon belül az internetes cégek folytatják az elmúlt hónapokban látott emelkedést, akkor a szektor legdinamikusabb szereplői között lehet a Google. Az árfolyam ráadásul meglehetősen fontos szintről, az 50 napos mozgóátlagról pattan ma fel, hiszen a Google közel 5 százalékos emelkedéssel készül nyitni, és rögtön a januári lokális csúcs szintjét ostromolja majd. Ha sikerülne átlépni, akkor már rögtön a 780 dollár környéki csúcs szintje következik, utána pedig maga a tágas végtelen. De ennyire ne rohanjunk előre.
Google (Nasdaq)