8,2 milliárd dollárt nem ért meg a NYSE Buffettnak
A legfrissebb információk szerint tavaly év végén a Berkshire Hathaway, a legendás befektető Warren Buffett cége is tett ajánlatot az NYSE Euronext papírjaira, de az összeg elmaradt az Intercontinental Exchange 8,2 milliárd dolláros rekord méretű ajánlatától, amelyet végül elfogadásra érdemesnek minősített a NYSE menedzsmentje. Akármi is volt a pontos ok, maga a tény, hogy a legendás értékalapú befektető, Warren Buffett tőzsdecéget vett volna, nagyon beszédes, arra utal, hogy az "omahai bölcs" erősen alulértékeltnek látta a NYSE-t az üzleti kilátásokhoz képest.
De nemcsak a Berkshire Hathaway, hanem a chicagói tőzsdét is üzemeltető CME Group is azon törte a fejét, hogy bekebelezni az NYSE Euronext egy részét, a londoni származékos piacot. A tőzsde iránt megélénkülő kereslet akár azt is jelezheti, hogy több vállalat számít a tőzsdei forgalmak megélénkülésére, hiszen egy tőzsdét üzemeltető vállalat egyik legfontosabb bevétele a forgalomarányos díjakból származik.
Warren Buffett 1930-ban Omahában született Warren Edward Buffett néven. Az apja brókerként és kongresszusi képviselőként dolgozott és már 11 éves korában részvényeket vásárolt az apja cégénél. 19 évesen kapott bachelor diplomát Nebraska-Lincoln Egyetemen, később pedig a Columbia Business Schoolon folytatta tanulmányait. Warren Buffett a világ egyik leggazdagabb embere, aki a klasszikus értékalapú befektetések híve, befektetéseit sok esetben akár 5-10 vagy akár 20 évig is megtartja. A neve összeforrt a Berkshire Hathaway nevű holding céggel, melynek rengeteg érdekeltsége van különböző iparágakban. Warren Buffett 1962-ben vette át a cég irányítását, amikor még 18 millió dollár volt a cég piaci értéke és a textiliparban tevékenykedett. A társaság később profilt váltott, a fő tevékenysége a biztosítás, az Egyesült Államokban elsődleges biztosítóként, míg világszinten viszontbiztosítóként működik a Berkshire. Ezen kívül a cég portfóliójába tartozik még vasúttársaság, a Procter & Gamble, a Visa, a Johnson & Johnson, a Kraft Foods, a GE, az IBM, a Wells Fargo vagy éppen a Coca Cola. |
Az NYSE Euronext és az Intercontinental Exchange jelenleg a szabályozó hatóságok engedélyére várnak, hogy létrejöhessen a két cég összeolvadása. Mint ismeretes egy évvel korábban az Európai Bizottság meghiúsította az NYSE Euronext és a Deutsche Börse gigászi fúzióját, mivel a Joaquín Almunia szerint egy közel monopólium jellegű tőzsde jött volna létre (a világ legnagyobb tőzsdetársasága született volna a két cég összeolvadásával).
Az Intercontinental Exchange az ügylet után a Euronext (Párizs, Amszterdam, Lisszabon, Brüsszel) piacokat magába ölelő egységet tőzsdére vinné, melynek értéke 1,5-2 milliárd dollár lehet az elemzők szerint.
Zsugorodó forgalomtól szenvednek a tőzsdék
A gazdasági válság miatt a tőzsdéken egyre kisebb a forgalom, mely mind a piacokat üzemeltető vállalatok, mind a brókercégek szempontjából sajnálatos. Mielőtt azonban megkongatnánk a vészharangot a részvénypiacok felett a csökkenő forgalmat látva, fontos kiemelni, hogy az befektetői aktivitás visszaesése a válságok velejárója, főként ha egy túlhitelezésből kiinduló krízisről beszélünk. A hitelek leépítése felszívta a mozgósítható tőke jelentős részét, a kockázatkerülés pedig biztonságos menedékek felé terelte a meghatározó szereplőket.
Ezeket figyelembe véve egyáltalán nem meglepő, hogy a tőzsdei forgalom zsugorodik. Az európai és az amerikai tőzsdéken is hasonló folyamattal szembesülhetnek a piaci szereplők. A 2008-2009-es szintekről 30-40 százalékot zsugorodott a világ egyik legforgalmasabb piacának számító New York-i tőzsdén a forgalom, legutóbb négy éve volt ennyire alacsony a havi volumen.
Európai részvénypiacokat tekintve (Amszterdam, Párizs, Brüsszel, Lisszabon) is hasonló folyamatok figyelhetők meg, bár a zsugorodás üteme csak 2012 második felében gyorsul be igazán. Decemberben a forgalom az elmúlt öt év legalacsonyabbja volt.
Mivel a Budapesti Értéktőzsdéhez ülünk a legközelebb, így itt a legkönnyebb észrevenni az aktivitás háttérbe szorulását, de mint azt láttuk, ez nem egyedüli magyar vagy régiós specialitás. Míg 2007-ben még bőven 600 milliárd forintnyi forgalom bonyolódott le a BÉT-en, addig 2012 végére ez a szám 200 milliárd forint körül ingadozott. A 6 havi mozgóátlagból is látható a drasztikus visszaesés.
Miért tetszhet Buffettnak az NYSE Euronext?
Warren Buffett klasszikusan hosszú távú értékalapú befektetőként néz a vállalatokra. A rövid távú kilengések nem zavarják, akár évekig is ül egy veszteséges pozícióba, mivel sok esetben 5-10 esetleg 20 évig tart egy pozíciót. Buffett általában akkor szokott vásárolni adott cég részvényeiből, ha úgy ítéli meg, az üzlet mélyponton jár, és jó esély van a fordulatra, mely előbb-utóbb be is következhet.
Az Intercontinental Exchange tavaly novemberi felvásárlási ajánlata után megvizsgáltuk a tőzsdék értékeltségét. Az ábrából látható, hogy 20 százalék fölötti EPS növekedésre számít a piac, ráadásul a P/E mutató az egyik legalacsonyabb volt az NYSE Euronext esetében. Az egy részvényre jutó profit várt bővülése ugyanakkor lényegesen nagyobb a részvény esetében, mint a szektortársaknál.
A részvény alacsony értékeltségével minden bizonnyal a Berkshire Hathawaynek is feltűnhetett, de Buffett befektetői attitűdjéhez az is hozzátartozik, hogy a szektor fellendülésére kell számítania ahhoz, hogy tényleg akcióba lendüljön. Vélhetően azért gondolkozott felvásárlási ajánlaton a Berkshire Hathaway, mivel hisz a piaci forgalom élénkülésében, és az aktuális környezetnél fényesebb jövőt jósol a részvénypiacok számára.
Emlékezetes, hogy 2009 novemberében Warren Buffett cége több mint 26 milliárd dollárt adott a Burlington Northern Santa Fe vasúti társaságért, mivel komoly növekedést látott a szállítmányozásban. Helyesen ismerhette fel Buffett, hogy Észak-Dakotában a palaolaj és a palagáz forradalom révén megugrik az olajkitermelés. A vasúti cég pedig a legfrissebb, 2013-as évre vonatkozó beruházási tervében épp az olajszállításra akar fókuszálni, év végére pedig naponta 700 ezer hordó olajat szeretnének a finomítókhoz eljuttatni. A vállalat pedig a szénszállításból kieső bevételét ezzel pótolhatná.
Mivel a vasúti cég papírjait kivezették a tőzsdéről, ezáltal célszerű megnézni, miként teljesített a szállítmányozási szektor. A Dow Transportation heti grafikonjából jól látható, hogy a Burlington Northern Santa Fe megvásárlása jó időben született, hiszen az iparág és az index is éppen fellendülőben volt. A szállítmányozási szektor január elején történelmi csúcsra lendület, ami szintén alátámasztja az omahai bölcs kiváló meglátását.
Dow Transportation index heti grafikon
Hasonló motiváció húzódhatott meg az NYSE Euronext papírjaira tett ajánlat mögött is. Warren Buffett minden bizonnyal arra számít, hogy a ciklus alján jár a tőzsdei forgalom és előbb-utóbb ismét felfutás látható majd. Az ügylet persze nem jött létre, könnyen lehet, hogy az guru a magas ajánlati ár mellett már nem látta igazán megtérülőnek a befektetési lehetőséget. Az sem kizárt, hogy ha tényleg jónak ítéli a szektor kilátásait, akkor más, kisebb tőzsde körül is feltűnhet majd a Berkshire Hathaway.