A Chipotle Mexican Grill gyorsétteremlánc 61,4 millió dolláros negyedéves nyereségről számolt be tegnapi jelentésében. Ez a profit részvényeként 1,95 dollárnak felel meg, ami közel 8 százalékos növekedés az egy évvel ezelőtti szintekhez képest.
A társaság még az előző hónapban felhívta a befektetők figyelmét arra, hogy az elemzői várakozásoktól elmaradó eredményre számít, és 1,92-1,97 dollár közötti sávot adott meg. Az akkor közölt számok alapján csökkentek az elemzői várakozások, ezért a most közzétett riport nem okozott meglepetést.
A Chipotle árbevétele 17 százalékkal 699,2 millió dollárra tudott emelkedni az év utolsó negyedéve során. Az emelkedés éves alapon értendő, azonban az előző negyedévhez képest visszaesést jelent.
A társaság újra megerősítette, hogy a növekvő élelmiszerárak miatt idén kénytelen lesz növelni az éttermeiben kapható menük árát. A jelentés szerint leginkább a marhahús árának emelkedése miatt került nyomás alá a cég profitabilitása.
Úgy tűnik, a mexikói gyorsétterem lánc, amely a válság alatt jobban boldogult a versenytársainál, a kereslet visszaesésével lesz kénytelen szembesülni. Korábban a híres befektetési guru, David Einhorn figyelmeztetett arra, hogy a társaság nehézségekkel fog szembesülni, és eladásra ajánlotta a részvényeket. A hedge fund befektető azzal érvelt, hogy a YUM Brands által "futtatott" Taco Bell éttermek új menüje méltó versenytársa lesz a Chipotle felhozatalának, ezért csökkenni fog az utóbbi társaság piaci részesedése.
A mexikói étteremlánc eredményességére az élelmiszer beszerzési árak 22 százalékos növekedése nyomta rá bélyegét. Ennek hatására az étterem szintű működési eredményhányad 24,6 százalékra csökkent a 26,1 százalékos korábbi szintjéről.
A már legalább egy éve nyitva lévő éttermekben a forgalom 3,8 százalékkal tudott bővülni, ami elmarad az elemzők által előrejelzett 3,9 százalékos növekedéstől. Ezzel az utóbbi három év leggyengébb negyedéves növekedését tudta felmutatni az étteremlánc.
Az idei évre enyhén növekvő bevétellel kalkulál a társaság, azonban figyelembe véve azt, hogy a menük árát növelni fogják, a forgalom növekedése várhatóan gyengébb lesz a korábbi éveknél.
Az eredményekre kezdetben jelentős megugrással reagált a részvények árfolyama a tőzsdezárás utáni kereskedésben, de végül visszaesett a tőzsde zárásakor tapasztalt szintekre. Vélhetően beletellt néhány órába, míg a befektetők realizálták, hogy a részvényár szempontjából fontos jövőbeli működési teljesítményre visszafogott várakozásokat fogalmazott meg a menedzsment.
Chipotle Mexican Grill
2012-ben a mexikói kaja volt a favorit
Az egész éves teljesítményszámokat elnézve elmondható, hogy sikeres éve volt a mexikói gyorsétteremláncnak. A társaság bevétele 20,3 százalékkal 2,73 milliárd dollárra emelkedett. Ehhez hozzájárult a már egy éve nyitva lévő üzletek forgalmának 7,1 százalékos bővülése, illetve az étterem szintű működési eredményesség javulása (26 százalékról 27,1 százalékra nőtt az étterem szintű hatékonysági mutató).
A tavalyi évre vonatkozó nettó eredmény 278 millió dollár lett, ami jelentős, majdnem 30 százalékos bővülés 2011-hez viszonyítva.
A menedzsment kommentárja szerint eredményes volt a cég stratégiája, amellyel próbálja megkülönböztetni magát a "tucat" gyorséttermektől. A Chipotle éttermekben figyelnek arra, hogy az alapanyagokat a legjobb forrásokból, környezettudatos termelést folytató helyekről szerezzék be. Ezen kívül az ételek elkészítése és a kiszolgálás is némileg különbözik a szokásos gyorséttermi trendektől. A konyhák nyitottak, és a kiszolgálás tulajdonképpen egy köztes megoldás a tipikus önkiszolgáló, és a pincéres verziók között.