Nem tárgyaltak a Budapest és Belgrád közötti szuperexpresszről a magyar-szerb gazdasági vegyesbizottság ülésén, mert annak megvalósítása ma nem reális - közölte az [origo]-val Szíjjártó Péter, a bizottság magyar elnöke.
A szerb közlekedési minisztérium korábbi tájékoztatása szerint felmerült, hogy a részben kínai tőke és technológia bevonásával tervezett projekt akár 300 km/h-val száguldani képes vonatok fogadására is alkalmassá tehetné a pályát, ez azonban Szijjártó tájékoztatása szerint ma csak a távoli jövő ígéretének tűnik.
A két főváros közötti vasúti összeköttetés fejlesztését a jelenlegi egyetlen vágány modernizációjával és egy második vágány fektetésével képzelik el. Ezeken legfeljebb 160 km/h-val közlekedhetnének a vonatok, vagyis újra a húsz évvel ezelőtti tervek kerültek az asztalra.
A projekt összköltségét előzetesen 4 milliárd dollárra becsülik. Az összeg részben európai uniós forrásból, részben abból a 10 milliárd dolláros kínai fejlesztési hitelkeretből állhat rendelkezésre, amelyet a kínai miniszterelnök tavaly áprilisban, varsói látogatása alkalmával hirdetett meg. Szíjjártó Péter elmondta, a két ország vasúti vezetői elkezdik kidolgozni a fejlesztés konkrét költségvetését, továbblépni csak akkor lehet, ha a pontos számok - várhatóan az év első felének végére - ismertté válnak. Ezeket összevetik a hatástanulmányokban részletezett várható gazdasági előnyökkel, és utána dönthetnek a megvalósításról.