Harmincezres vonzáskörzettel rendelkező, dunántúli városokban folytatná miniáruházas expanzióját a Praktiker a következő három évben - írja a cég a közleményében. Egy másik barkácsáruházlánc, az OBI pedig szerdán Győrben nyitotta meg a 25. áruházát.
A Praktiker Sátoraljaújhelyen és Komáromban nyitotta meg első miniáruházait Magyarországon, teszt jelleggel. A formátum - az első forgalmi adatok szerint - beváltotta a hozzá fűzött reményeket, elsősorban a hazai vásárlóknak köszönhetően. Sátoraljaújhelyen azonban minden tizedik, Komáromban minden harmadik vásárló érkezett a határon túlról.
A következtetéseket levonva a Praktiker elsősorban a Dunántúlon fogja folytatni terjeszkedését a következő három évben. Jelenleg is olyan településeket vizsgál, amelyek vonzáskörzetében legalább 30 ezren élnek. Ezekben a városokban 1000-1500 négyzetméteres üzletegységeket bérelne, és áruházanként 4000-5000 féle árucikket árusítana a helyi igények gyors kiszolgálása érdekében.
A Praktiker hazai leányvállalata jelenleg a német anyavállalat jóváhagyására vár az expanzió folytatásához. Ugyanakkor a barkácslánc a következő két-három évben nem tervezi közepes és nagy alapterületű áruházak megnyitását, esetleg átvételét Magyarországon. Ennek azért van jelentősége, mert a Bricostore nemrég jelentette be, hogy kivonul az országból, és egyelőre nem akadt vevő a boltjaira.
Barkácsláncok | Obi | Praktiker | Baumax | Bricostore | Bauhaus |
Áruházak száma | 25 | 19 | 15 | 9 | 3 |
Árbevétel 2009 (milliárd forint) | 42,7 | 35,4 | 24,9 | 18,8 | 8,2 |
Árbevétel 2011 (milliárd forint) | 39,3 | 30,1 | 23,8 | 12,2 | 10,1 |
Adózott eredmény 2009 (milliárd forint) | 0,03 | -0,6 | -1,0 | -0,7 | -0,7 |
Adózott eredmény 2011 (milliárd forint) | -2,0 | -3,4 | -4,0 | -2,2 | -1,8 |
A Praktiker tapasztalatai szerint a hazai vevők csak a legszükségesebbeket veszik meg a barkácsáruházak kínálatából, és mindent olcsóbban szeretnének elérni, mint az eredeti ára. A festés és a lakásszépítés egyszerűsített változatai mellett már ismét elkezdtek a vásárlók felújítani, de csak nagyon alacsony szinten. Ami szerintük új jelenség, hogy a vevőkör elkezdett polarizálódni, és a vásárlók a hipermarketekben veszik meg az alacsonyáras nem élelmiszertermékeket, a barkácsáruházakba leginkább minőségi, jó ár-érték aránnyal rendelkező árukért mennek.
A láncnál arra számítanak, hogy 2013-ban a 370 milliárd forintosra becsült hazai barkácspiac zuhanása lassulni fog vagy megáll, és esetleg tovább tisztul a piac a külső gazdasági környezet hatásai miatt.