Csalódást okozott az egyik legnépszerűbb hazai divatboltnak számító Hennes & Mauritz (H&M) negyedéves gyorsjelentése. A december-február időszakban 2,46 milliárd svéd koronás (380 millió dolláros) nettó nyereséget ért el a cég, az elemzők azonban 2,57 milliárd koronát vártak. A 2,46 milliárd koronás nyereség közel 10 százalékkal alacsonyabb a tavalyi év azonos időszakában elért eredményhez képest. Az árfolyam mégsem esett ma.
Elfogyott a lendület - túl erős a svéd korona
Bár az elmúlt évtizedben a stockholmi cég dinamikus ütemben tudott növekedni és Európa második legnagyobb kiskereskedelmi ruhaüzletévé avanzsált, az utóbbi két évben az árbevétel növekedése ellenére sem tudta a nettó nyereséget tovább emelni. Ha pedig jobban megvizsgáljuk az árbevételt akkor itt is csökkenő ütemű növekedést tapasztalhatunk a 2000-es évek elején tapasztaltakhoz képest.
A tendencia (ahogyan a cég gyenge negyedéves eredményei is) elsősorban a svéd korona erősődésével magyarázható, jelentősen megnehezítve a svéd exportáló válallatok helyzetét. Ha az elmúlt 4 évet vizsgáljuk, akkor a főbb devizák (euró, dollár) közel 25-30 százalékot veszítettek a koronával szemben, melyet a H&M is megemlített a negyedéves gyenge teljesítmény "magyarázása" során.
A lassulás a legalább egy éve nyitva tartó üzletek forgalmán is jól mérhető. Ez az a mutató, amit a kiskereskedelemben igazán szoros figyelem övez, hiszen kiszűri a frissen megnyitott, esetleg felvásárolt üzletek miatti forgalomnövekedést. Ezen a téren egy év után először mutat visszaesést a H&M, és igazából a válság kitörése óta nem tudott stabil növekedést felmutatni (a 2010-ben látható megugrás a 2009-es hatalmas visszaeséshez képest mutatott pillanatnyi növekedést tükrözi).
Irány Ausztrália
Karl-Johan Persson, a cég vezérigazgatója kihívásokkal teli évnek nevezte 2013-at, a cég vélhetően 350 új üzletet nyithat, ez közel 10 százalékkal több, mint amennyivel az elemzők számoltak az idei évben. Szintén a jövőbeli terveket érinti, hogy a svéd társaság 2014-től az ausztrál piacokon is megjelenne. Erre szüksége is van a vállalatnak, hiszen az utóbbi években lényegesen nagyobb bővülési lehetőségek kínálkoznak Európán kívül.
Az európai ruházati cégek nincsenek könnyű helyzetben, legutóbb épp a legnagyobb európai ruházati cikkek forgalmazója, a spanyol Inditex jelentése múlta alul az elemzői várakozásokat. A többek között Zara, Bershka és Pull&Bear márkákat forgalmazó társaság a spanyol gazdaság gyengélkedése miatt kényszerül a fejlődő országok piacára koncentrálni, ahogyan arról már az Investor.hu is beszámolt.
A cég gyenge eredményeit eredményeit mindenesetre kedevezően fogadták a befektetők, egyrészt az elmúlt két nap csökkenése után először zárt pozitív tartományban a részvény, másrészt annak ellenére sikerült pluszt elérni, hogy Európa-szerte jelentős esések voltak ma a piacon. A kedvező reakcióban talán a vártnál ambiciózusabb növekedési tervek is szerepet játszhattak.
A Hennes & Mauritz árfolyama (Stockholm)
Breaking: Beyonce lett a cég új arca!
Még egy jó hír napvilágot látott ma a cég körül: a 31 esztendős világhírű énekes, Beyoncé Knowles lesz a H&M arca a cég nyári kollekciójában. Az énekesnő nyilatkozatában kiemelte, hogy egyetért a svéd cég által folytatott üzletpolitikával, ami megfizethető áron kínálja a minőségi termékeket.
Nem hisszük persze, hogy emiatt emelkedik az árfolyam, de biztos vannak befektetők, akiknek a szíve megdobbant a hír hallatára. Vagy legalábbis a hivatalos promófotó láttán.
Forrás: H&M