Alig egy negyedévvel az előző nagy bejelentés után ismét fontos újításokat mutatott be a Facebook csütörtökön, sőt, üzleti-pénzügyi szempontból talán még sokkal lényegesebb is a Facebook Home nevet viselő alkalmazás, hiszen szemben a januárban bemutatott keresési megoldással, lényegesen konkrétabb, és kifejezetten a stratégiailag kulcsfontosságú mobilüzletre koncentráló lépésről van szó. A Facebook Home ugyan nem rajzolja át egy csapásra a Facebook jövőjét, de a pozitív árfolyamreakció jogos lehet, és nem is biztos, hogy csak egy napra korlátozódik majd.
Elfoglalja a mobilt a Facebook
A Facebook Home egy olyan alkalmazás, ami kifejezetten a Facebook szolgáltatásaira hegyezi ki az Android operációs rendszert futtató okostelefonokat. A Home telepítésével a telefon fő képernyője lényegében egy facebookos hír- és képfolyammá alakul, könnyedén elérhetővé válnak a különféle közösségi szolgáltatások és még akkor is megszakítás nélkül folytathatók a Facebook üzenetküldőjén keresztüli csevegések, amikor más alkalmazásokat használ éppen a felhasználó.
A legvadabb várakozásokhoz képest meglehetősen karcsúnak tűnhet a Facebook tegnapi bejelentése, hiszen sokan arra számítottak, hogy saját okostelefont vagy mobil operációs rendszert jelent majd be Mark Zuckerberg, de a Facebook alapító-vezérigazgatója ismét kerek-perec leszögezte, ilyesmire nem készül a cég. Ehelyett jött egy alkalmazás, amivel lényegében átveszi a Facebook az irányítást a mobil felett, és ez nem kis dolog.
Ha a Facebook Home sikeres lesz, akkor ugyanis felhasználók milliói számára halványulhatnak el más beépített vagy harmadik féltől származó szolgáltatások és alkalmazások, a Facebook új alkalmazása egyfajta indítópultként pedig fokozatosan teljesen behálózhatja az arra alkalmas okostelefonokat, mintegy "rabul ejtve" a felhasználók szemét és figyelmét. Ez a legtöbb, amit a Facebook megtehet anélkül, hogy valóban teljesen új operációs rendszert készítene.
A Home a Facebook szerint az alkalmazásokat összefogó "réteg" az operációs rendszeren
A mobil hirdetéseken áll vagy bukik a sztori
Semmi garancia persze, hogy a Facebook Home valóban eljut a legtöbb potenciális felhasználóhoz, de minden esély megvan rá, hogy gyorsan terjedjen. A Facebook 2012 negyedik negyedévében havonta 680 millió aktív mobilos felhasználót regisztrált, bár nem tudni, hogy ezeknek mekkora rész érkezett Androidot futtató készülékről, a teljes mobilpiaci statisztikák alapján több százmilliós tömegről beszélhetünk, akik számára reális alternatíva a jövő héttől elérhető új Facebook alkalmazás.
A történet természetesen nem kizárólag a technológiai finomságok miatt érdekes, a Facebook az okostelefonok feletti hatalom átvételével növeli a mobilfelhasználókon potenciálisan elérhető árbevétel nagyságát is. Mark Zuckerberg egyértelműen leszögezte csütörtökön, hogy ugyan a Facebook Home a kezdetekben hirdetések nélkül jelenik meg, nagyon hamarosan megjelenhetnek rajta a különféle promóciók, hirdetések.
Az elmúlt negyedévben a hirdetési bevételek 23 százaléka már a mobilfelületekről származott, ami különösen annak tükrében nagy eredmény, hogy két negyedévvel korábban még nem volt értékelhető mobilos bevétele a társaságnak. Az elmúlt két negyedév növekedése a bevételek terén javarészben a mobilos bevételeknek volt betudható (sőt, 2012 harmadik negyedévében kizárólag ez a szegmens tudott bővülni az előző negyedévhez képest).
Nem biztos, hogy működni fog
A Facebook Home ráadásul újfajta hirdetési megoldásokra is lehetőséget nyújthat, ami javíthatja az egyébként általában véve nem túl sikeres mobilos hirdetések hatékonyságát. Érdemes hozzátenni, hogy a Facebook mobilfelületein megjelenő hirdetések bizonyos típusai kimagasló hatékonyságot mutatnak, de ezek jellemzően mobilos alkalmazásokat népszerűsítő, közvetlen letöltési lehetőséget kínáló hirdetések.
Az innovatív megoldásokra szükség is lesz, hiszen az okostelefon minden felületét behálózó szolgáltatásban nagyon könnyen zavaróvá válhat bármilyen hirdetés. Ez a legnagyobb rizikó a kísérletben, hiszen ha nem tudja a cég jól fizető megoldásokkal ellátni a Facebook Home-ot, akkor feltehetően jelentős fejlesztési költség és idő megy kárba. A Graph Search januári bejelentése kapcsán már látható volt, hogy a Facebook elmúlt évben mutatott erőltetett fejlesztései a K+F ráfordítások terén is nyomot hagytak.
Ha azonban sikerül valóban jól működő hirdetéseket elhelyezni a Facebook Home-ban, akkor az látványosan megemelheti az egy felhasználóra eső árbevételt, amit a cég hosszú negyedévek stagnálása után épp az előző negyedévben tudott valamelyest javítani.
Kinek fáj, kinek jó, hogyan hat a versenyre?
A Facebook Home mindemellett bizony rátaposhat egy-két mobilpiaci szereplő tyúkszemére. Hosszú távon még akár az Android platformot gondozó Google-lel is ellentétbe kerülhet a cég, ha a Home "csápjai" valóban behálóznak minden funkciót az okostelefonon, hiszen ez a két cég osztozik az online hirdetési bevételek legnagyobb szeletén.
A Facebook Home emellett nagyon sok alkalmazásfejlesztőt, külső szolgáltatást szoríthat ki az Android platformról, ami hosszú távon a rendszer vonzerejét is gyengíti, így idővel elképzelhető, hogy a Google beavatkozik, és valamilyen módon korlátozza az alkalmazás terjeszkedését. Rövid távon egyelőre a Google számára kedvező a Facebook Home megjelenése, hiszen még vonzóbbá teszi a versenyben egyébként is élen álló Android platformot a felhasználók számára.
A Facebook dominanciája miatt akár érezhető negatív hatást gyakorolhat a Windows Phone operációs rendszert futtató készülékek értékesítésére is a Facebook Home megjelenése. A Microsoft rendszerének egyik alapvetése éppen az a fajta mély, közösségi integráció, amit a Facebook Home most az Androidra is "importál". Ez ugyanúgy az okostelefon-stratégiáját a Windowsra feltevő Nokiára is kellemetlen fényt vet. Ezzel együtt szkeptikusak vagyunk, hogy a mobilpiac egészére ilyen markáns hatást gyakorolna a Facebook Home megjelenése.
Venni kell-e emiatt a részvényt?
"Rövid távon könnyen lehet, hogy a rali végét láthattuk a januári lokális csúcsponttal." - írtuk a Facebook gyorsjelentése kapcsán január legvégén, az árfolyam alakulása pedig pontosan visszaigazolta a kételyeinket, a részvény mögül valóban eltűntek a katalizátorok, és tartósabb lejtmenet bontakozott ki, a részvény több mint 20 százalékot veszített értékéből.
A Facebook Home-ban rejlő üzleti lehetőségek, ellentétben a januárban bejelentett Graph Search-csel, viszont egészen markánsak és kézzel foghatók, ráadásul a legfontosabb stratégiai területre, a mobilra koncentrál a fejlesztés, ezért meglátásunk szerint lehet olyan katalizátor, ami ismét emelkedésre sarkallja a részvényt. Nem szabad persze elfelejteni, hogy a fundamentális értékeltség terén nem változott érdemben a helyzet az elmúlt időben, a Facebook továbbra sem tekinthető olcsó részvénynek.
Az előttünk álló hetekben a következő hírekre érdemes figyelni a Facebook háza táján:
Technikailag sem rossz
Az árfolyam fontos támaszszintekről fordult a napokban 25 dollár környékéről, és megtörte a rövid távú csökkenő trendet is. 25 dollárnál húzódik több korábbi markáns csúcs és mélypont szintje, ráadásul a grafikonon alig egy hónapja megjelent 200 napos mozgóátlag is pont támaszt nyújtott a részvénynek (korábban nem volt még kellő számú kereskedési nap a Facebook mögött a 200 napos mozgóátlag számításához).
Az első megpróbáltatást az emelkedésben az 50 napos mozgóátlag és a tavaly decemberi csúcsok szintje jelentheti valamivel 28 dollár alatt, ha azonban ezt az ellenállást át tudná törni a részvény, akkor megnyílhatna az út akár a 30 dollár feletti csúcsokig is. Ehhez jó híreknek kellene érkezni a cég környékéről, és az sem ártana, ha az általános részvénypiaci hangulat nem fordulna kifejezetten ellenségesre.
Ha mégsem tudna tartósabb emelkedésbe kapcsolni a részvény, akkor a már említett támaszok letörésére kell figyelni 25 dollárnál, mert ha ez megtörténik, további drasztikus esésre kell számítanunk. Meglátásunk szerint ennek kisebb most az esélye, de az emelkedésre is inkább akkor érdemes spekulálni, ha megbizonyosodtunk róla, át tud lépni ellenállásain a részvény.
A Facebook árfolyama (dollár)