Idén márciusban mintegy 27 pontnyit emelkedett a GfK Hungária komplex fogyasztói bizalom indexe. A vásárlási hajlandósági index értéke 11 ponttal, míg a fogyasztói várakozások indexének értéke 41 ponttal magasabb mint tavaly decemberben. A háztartások bizakodóbbak mind saját anyagi helyzetük, mind az ország gazdasági esélyeit illetően. A két évvel ezelőtti szintre csökkent a munkanélküliség növekedése miatt aggódók aránya - közölte a GFK kedden.
"A vizsgálat pozitív eredményeinek hátterében egyértelműen az alacsonyabb energiaárak ígérete áll" - véli Kozák Ákos, a GfK Hungária igazgatója. "Arról van szó ugyanis, hogy a magyar fogyasztó pragmatikus. Ha csak néhány ezer forinttal több marad a zsebében, az gyakorlatilag azonnal jobb kedvre deríti" - fejti ki álláspontját a szakember.
A fogyasztói várakozások indexének (FVI) értékében is jelentős pozitív elmozdulás látható: az index értéke a tavalyi negyedik negyedévhez képest 41 pontnyit emelkedett, és 2013 márciusában 184,8 ponton állt meg. A növekedés oka, hogy javult mind a háztartások várt pénzügyi helyzetének, mind pedig az ország gazdasági helyzetének a megítélése. A vásárlási hajlandóság indexének (VHI) értéke az előző év utolsó negyedéhez képest 11 pontos emelkedéssel jelenleg 120,7 ponton áll.
Megjött a hitelfelvételi kedv is
A helyzetről érkező hírek ellenére kevésbé borúlátó a lakosság a munkanélküliség alakulásával kapcsolatban 2013 márciusában az előző negyedévhez képest: a megkérdezettek 45 százaléka számít a munkanélküliség növekedésére szemben a 2012 decemberében mért 53 százalékkal.
A család reáljövedelmére vonatkozó várakozások bár javultak, továbbra is kedvezőtlenek: az előző negyedévben mért 65 százalékkal szemben most a megkérdezettek 51 százaléka számít az inflációnál kisebb mértékű növekedésre, azaz a családja reáljövedelmének csökkenését prognosztizálja.
A hitelfelvételi kedv kapcsán elmondható, hogy szemben a tavaly decemberi 32 százalékkal idén márciusban a lakosság 25 százaléka vélte úgy, hogy most nem alkalmas az idő kölcsön felvételére. Enyhén emelkedett - 63 százalékról 69 százalékra - viszont azon válaszadók aránya, akik úgy nyilatkoztak, hogy soha nem vennének fel hitelt.