Kivételesen sem botrány, sem eufória nem kísérte a Google csütörtöki gyorsjelentését, a keresőóriás az elmúlt negyedévhez képest visszafogott teljesítményről számolt be, de szemben a két negyedévvel ezelőtt kínos bakival, a jelentés az előre kitűzött időpontban, rendben érkezett el a befektetőkhöz.
A bevételek terén hajszálnyival elmaradt a várakozásoktól a cég, de érdemes hozzátenni, hogy a Motorola felvásárlásával és egyik részének (Motorola Home) folyamatban lévő értékesítésével kellően összetetté vált a helyzet ahhoz, hogy az elemzői prognózisok ne legyenek feltétlenül összehasonlíthatók a cég által közzétett számokkal.
A mindenféle speciális tételekkel korrigált, egy részvényre jutó profit terén a Google valamelyest felülteljesítette az elemzői várakozásokat, de nem eléggé ahhoz, hogy igazi nagy ralit okozzon a részvény piacán. A zárás utáni kereskedésben 1 százalékot emelkedett a részvény, bár ezt a mai kereskedés első szakaszában 2,6 százalékra növelte.
Semmi igazán meglepő
A Google lényegi üzlete, az internetes hirdetések továbbra megfelelően muzsikálnak, bár a hirdetési bevételek növekedése némileg lassult a megelőző negyedévhez képest, még mindig 16 százalék feletti a bővülés éves összevetésben. A hirdetésekre forgalmat terelő partnereknek fizetett jutalékok nélkül számított bevétel lényegében stagnált a megelőző negyedévhez képest, de láttunk már erre példát korábban is, ráadásul a negyedik negyedév a hirdetések terén is kiemelkedő forgalmú a karácsonyi szezon miatt.
A fizetett, azaz a hirdetésekre érkező, és ezáltal a Google-nek bevételt termelő kattintások száma 20 százalékkal bővült az előző év azonos időszakához képest, ami szintén lassulást jelent a megelőző negyedévekhez képest, de a hirdetési bevétellel együtt valószínűleg még bőven a befektetők "komfortzónájában" mozog.
A leginkább kritikusnak az egy-egy fizetett kattintásért átlagosan kapott összeg, a kattintások árának alakulása tűnik, hiszen ezen a téren továbbra is zsugorodás látszik éves összevetésben, bár a megelőző negyedévhez képest mérséklődött a csökkenés üteme. A visszaesésben az egyelőre kevésbé hatékony, ezért a hirdetők számára is kevesebbet érő mobilos hirdetések térnyerése áll. Ez a szegmens ugyanakkor folyamatos változásban van a hirdetési megoldások, a felületek, a felhasználói bázis mérete és a hirdetések elfogadottsága terén egyaránt, így igazán aggasztónak nem nevezhető ez a folyamat. Az sem véletlen persze, hogy egyre-másra jelennek meg az óvatosságra intő elemzői vélemények (itt egy másik hasonló), hiszen különösen a Facebookkal szemben egyre kiélezettebb a versengés a mobilhirdetések terén.
A Google a "nagy kérdőjel", azaz az eredményeket eddig konzisztensen lehúzó Motorola terén sem hozott igazi meglepetést, a divízió ugyanolyan vergődést mutat, legalábbis a negyedéves gyorsjelentésben szereplő számok alapján, mint a megelőző negyedévekben. Ezzel együtt valami szinte biztosan készül a színfalak mögött, a napokban több forrás is megerősítette, hogy a Motorola készülő készülékeit a Google "ihlette", annak ellenére, hogy korábban a Google többször hangsúlyozta, hogy a Motorolát nem részesíti különleges elbánásban más androidos készülékek gyártóival szemben.
A Google az elmúlt hetek bizonytalanná vált részvénypiaci hangulatában a 800 dollár feletti történelmi csúcsairól visszakorrigált valamelyest - az Investor.hu hasábjain már februárban figyelmeztettünk rá, hogy a menetelés a végéhez közeledik -, de a korábbi fontos szintet, a 770 dollár környéki csúcs szintjét nem törte le, így a rövid távú emelkedő trend még érvényben van. Ha kitart ez a szint, akár további elrugaszkodás is következhet, de óvatosságra int az általános részvénypiaci hangulat mellett az is, hogy az árfolyam látványosan eltávolodott a hosszabb távú emelkedő trendjétől és a mozgóátlagoktól is, így nem kizárt, hogy a további emelkedés előtt még megközelíti a 700 dolláros lélektani szintet is.
A Google árfolyama (dollár)
Összességében a Google kilátásait és működését fundamentális oldalról továbbra is tetszetősnek tartjuk, és ha sikerül a bizonytalan tőkepiaci környezetben is kitartania a történelmi csúcsok közelében, az kifejezetten vonzóvá tenné a részvényt. Nem kizárt azonban, hogy előbb egy kiadósabb korrekciót is átél a részvény.