Három különböző megoldást ötvöz a kiépítés alatt lévő e-útdíj-rendszer, és így az eredetileg tervezett 42 milliárd forintnak kevesebb mint a felébe fog kerülni - mondta az [origo]-nak Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára.
Arra a kérdésre, hogy ha 20 milliárdból kihozható a tehergépjárművek használatarányos útdíjfizetését és az ellenőrzést kiszolgálni képes rendszer, akkor eredetileg miért 42 milliárdot szánt rá a kormány, az államtitkár azt válaszolta: "mindenkinek kötődött a gondolkodása" a drágább rendszerekhez, de a szükségből végül sikerült erényt kovácsolni.
Az e-útdíj-rendszerre tavaly közbeszerzési pályázatot írt ki a kormány, melyen a Getronics Kft. nyert. A cég végül nem kötött szerződést, arra hivatkozva, hogy potenciális alvállalkozóit megzsarolták a pályázaton vesztes versenytársai. A konkurensek szerint azonban egyszerűen későn jött rá, hogy nem tudja teljesíteni a kívánalmakat. A kormány az idén meghívásos pályázaton az I-Cell Kft. és az ARH Zrt. alkotta konzorciumot hirdette ki győztesként.
A rendszernek július 1-jétől működnie kell, sőt egy kormányrendelet szerint a tesztüzemnek már június 5-én indulnia kellene. Völner Pál kérdésünkre azt mondta, a tesztüzem határideje 10 napot csúszik ugyan, de a július 1-jét tartani fogja a kivitelező. Megerősítette, hogy az idei költségvetésbe ebből a forrásból betervezett 75 milliárd forintnyi bevétel nincs veszélyben.
Háromféleképpen lehet majd csatlakozni a rendszerre: a más országokban már használatos, műholdas fedélzeti egységekkel, a jelenlegi is létező flottakövető szolgátatások szintén GPS-kapcsolattal bíró egységeivel és külön megváltható "szakaszjegyekkel". Az államtitkár kijelentette, nem tartanak attól, hogy a benzinkutatknál nagy torlódások alakulnak ki, mert a kamionosoknak nem feltétlenül kell majd megállniuk emiatt, a jegyeket interneten is meg lehet majd vásárolni.
Völner Pál tagadta a Népszabadság csütörtöki számában megjelent információt, mely szerint a rendszer nem lesz EU-konform, ezért később le kell majd cserélni. Azt viszont elismerte, hogy ilyen vegyes megoldás máshol nincs Európában, és a kormány célja is az, hogy a későbbiekben egységesítse. Arra a kérdésre, hogy kezeskedik-e az EU jóváhagyásáért, azt válaszolta: a tárca már felvette a kapcsolatot a brüsszeli illetékesekkel, de a technológiáról még nem tettek fel kérdéseket az uniós bürokraták. Hozzátette, az egyes országok rendszereinek az átjárhatósága egyelőre nem működik a gyakorlatban, de a magyar "nyitott" lesz.
Eleinte összesen 10 fix kamerás ellenőrzőpont lesz az országban, plusz 43 a határállomásokon, és az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Zrt. 45, valamint a rendőrség 50 autóba épített, mobil kamerájával egészül ki az ellenőrzés - közölte a politikus. Szerinte ez nem lesz kevés, de azért a fix pontok számát 73-ra tervezik emelni október végéig.
Regisztrálni kell, aztán számlát nyitni
A használatarányos útdíj megfizetésére kötelezett fuvarozók június közepétől regisztrálhatják járművüket az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) honlapján, így egyszerűbb lesz az útdíj fizetése július elsejétől - közölte Emőri Gábor, az I-Cell Kft. ügyvezető igazgatója szombaton.
A fizetésre kötelezetteknek az ÁAK-nál kell regisztrálniuk járműveiket, és ott egy számlát nyitniuk, erre fizetik majd az útdíjat. A fuvarozóknak kell gondoskodniuk arról, hogy az ÁAK-nál nyitott számlán legyen pénz, például úgy, hogy benzinkúton egy bizonyos összeggel feltöltött útdíjfeltöltő-kártyát vásárol a fuvarozó.
A magyar úthálózat kijelölt részein, összesen 6513 kilométer hosszan kell majd útdíjat fizetni, ami több mint 2000 fizetős szakaszt jelent. A fizetést elmulasztóknak várhatóan több száz eurós bírsággal kell számolniuk, bár az erről szóló jogszabály még nem jelent meg.