Már 2009-ben megkezdte a trafiktörvény előkészítését a Continental Dohányipari Zrt. közreműködésével a Fidesz - írja a 444.hu hírportál. A munkába a Magyar Gazdaságfejlesztési Intézet Kft. (MGFI) is bekapcsolódott. Matolcsy György cége egy tanulmányban már 2009-ben arról értekezett, hogy kívánatos a dohánytermékek kereskedelmének állami monopóliuma, sorra vették a hasonló nemzetközi példákat, érintették a jogszabályi környezet előkészítését, a kialakítandó pályáztatási rendet és a kiskereskedőkre vonatkozó szabályokat is. Az MGFI-nél készített anyagok a 444.hu szerint helyenként felépítésükben, helyenként pedig szövegszerűen is visszaköszönnek a július 1-jén hatályba lépő dohánytörvényben.
Sánta János, a Continental Dohányipari Zrt. vezetője a 444.hu többszöri megkeresése ellenére sem nyilatkozott a 2009-es, MGFI-vel közös munkáról. Az egyébként, hogy Sánta részt vett a törvény előkészítésében, már február óta nem titok, igaz akkor nem Matolcsy, hanem Lázár János oldalán említették a lapok. A Napi Gazdaság írta meg először, hogy a trafiktörvény Brüsszelbe kiküldött változatát egy "Sánta János" nevű felhasználó hozta létre. Akkor Sánta azt mondta: badarság lenne azt gondolni, hogy a teljes törvényt ő írta volna. Azt ugyanakkor elismerte, hogy időről időre kapott szövegtervezeteket szakmai egyeztetésre, véleményezésre a törvényhozóktól - írja a 444.hu.
Sánta környezete jól járt
Sánta környezete egyébként nem járt rosszul a trafikpályázaton. A Hvg.hu információi szerint egy bajai lakásba 25 olyan céget jegyeznek be, amelyek több mint 90 leendő trafikot irányítanak majd. A koordináló cég és a bejegyzés alatt álló betéti társaságok tagjaikon keresztül szorosan kapcsolódnak a hódmezővásárhelyi Tabán Trafik Zrt.-hez, a Continental dohánygyár terjesztő és forgalmazó cégéhez.
A 444.hu szerint azonban sokkal nagyobbat nyer a cég azzal, hogy a Nemzeti Dohányboltok megnyitása után várhatóan nem kell majd milliós polcdíjat fizetnie a különböző szupermarketekben, hogy termékei kikerüljenek.