Kiugrasztotta a nyulat a bokorból az elektromos autókat gyártó Tesla a héten. A vállalat eddigi működése során először volt képes nyereséges negyedévről számot adni, aminek a befektetők érthető módon megörültek, hiszen azt hitték, hogy a vállalatnak sokkal hosszadalmasabb útja lesz majd a profitábilis működés eléréséig.
Talán ezért is fogadtak annyian a cég részvényeinek áresésére az elmúlt időszakban (a közkézen forgó részvények több mint negyedére vettek fel eladási pozíciókat a befektetők, ami igen magas aránynak számít), hiszen a technológia jövőjével kapcsolatban még számos a kérdőjel.
Tegnap volt szerencsénk részt venni a CFA Society Hungary által szervezett előadáson/beszélgetésen, melyen a Varró Lászlótól hallottak is ezt erősítették meg. Az IEA igazgatója a jelenlegi alternatívák közül (hidrogén, bioüzemanyag, elektromos autó) talán az elektromos autóra fogadna, mint a jövő egyik meghatározó technológiája, azonban még olyan sok kihívást kell kezelnie a szegmensnek, amik igen bizonytalanná teszik a kilátásait. Ilyen például a meglehetősen drága akkumulátorok problémája, ami lényegében akadálya annak, hogy szélesebb tömegek körében is elterjedhessenek az elektromos autók. Egyelőre ugyanis a járműveket a gazdagok engedhetik csak meg maguknak, ahogy azt egyébként a Tesla példája is mutatja.
Az iparág kilátásait övező kockázatok azonban ezen a héten kapóra jöttek a részvény piacán. Az árfolyam emelkedésével ugyanis a szkeptikusoknak nagy számban kellett zárni short pozícióikat, amik az emelkedés hirtelenségét csak tovább fokozták. Hogy mi jön ezután? Azt nehéz lenne megmondani, hiszen hosszabb távon a szakértők szerint még sok a kérdőjel az elektromos autók körül. Egy biztos: ahhoz, hogy a széndioxid kibocsátás csökkenjen, az elektromos autók sokkal gyorsabb és nagyobb tömegű elterjedésére lenne szükség.
A Tesla árfolyama (USD)