100 milliárd dollár felett a repülőgép megrendelések
Csak úgy kapkodják a cégek a gépeket a párizsi repülőshow-n, szerdán már a 100 milliárd dollárt is átlépte a megrendelések értéke. Ez elsősorban a két legnagyobb repülőgépgyártónak, a Boeingnek és az Airbus-nak köszönhető, akiknek a kevesebb üzemanyagot fogyasztó gépei iránt igen nagy kereslet mutatkozik.
Az Airbus-t gyártó EADS csütörtökön jelentette be Párizsban, hogy már 241 gépre kötött megrendelést, csaknem 40 milliárd dollár értékben, míg ha minden vételi opciót is beleszámolnak, akkor a megrendelések értéke a 68 milliárd dollárt is meghaladja. A legutóbbi nagy üzlete az EADS-nak a KLM-Air France-szal kötött szerdai megállapodása, aminek keretében 25 darab A350-est rendelt a holland-francia légitársaság, 7,2 milliárd dollár értékben.
Ezt megelőzően kedden az easyJet-től futott be egy 17,6 milliárd dolláros gigamegrendelés 135 gépre vonatkozóan. Persze ilyenkor nem telik el nap ügyletek nélkül, egy francia lízingcég 8 milliárd dollárért rendelt, míg a Singapore Airlines is bejelentkezett további 30 darabért.
A KLM-Air France által is rendelt Airbus A350-es múlt hét pénteken tette meg első kilométereit, az európai gyártó ezzel a típussal veszi fel a versenyt a Boeing 787-es Dreamlinerével. Ezekre a típusokra nagy kereslet mutatkozik, különösen az ázsiai és közel-keleti piacon.
A Boeing kedden mutatta be 787-10-es verzióját a párizsi show-n, amire közel 30 milliárd dollárnyi előzetes megrendelést tudott bezsákolni. De nem csak ez a típusa kelendő a Boeingnek, ugyanis a Ryanair a 737-es típusból rendelt 175 darabot, ami listaáron 15,6 milliárd dollárt ér. Ez a valaha volt legnagyobb egyedi megrendelés, amit európai légitársaság a Boeinggel kötött.
Michael O'Leary a fapados légitársaság vezérigazgatója úgy nyilatkozott, hogy a cégnél mérlegelik további 200 darab 737 MAX repülőgépre szóló (kb. 20 milliárd dollár) megrendelés lehetőségét is, amit akár még ebben az évben is nyélbe üthetnek. A Boeing ezzel a típussal indul harcba az Airbus A320neo-jával szemben, bár az amerikai cég modellje csak 2017 harmadik negyedévében kezdheti meg pályafutását, két évvel később, mint az A320neo.
Kirobbanó formát mutattak a repülőgépgyártók
Úgy tűnik összességében az EADS jobban áll a párizsi show-n kötött megrendelések terén a Boeingnél. Igaz, hogy az európai repülőgépgyártónak már az idei első negyedévben is több üzletet sikerült tető alá hoznia, mint amerikai vetélytársának.
Mindkét repülőgépgyártó árfolyama óriási hegymenetet produkált az elmúlt fél évben, miután sorozatosan érkeztek a bejelentések a nagy megrendelésekről. Az EADS több mint 60 százalékot menetelt, amivel bőven felülteljesítette az európai tőzsdéket, de a Boeing is messze felülmúlta az S&P 500 index emelkedését.