Hivatalos tárgyalásokat folytat Tim Cook, az Apple vezérigazgatója, és Xi Guohua, a China Mobile elnöke, értesült a Reuters. A két cég egymáshoz való közeledése meglepően érdekesnek számít, hiszen a China Mobile, a világ legnagyobb mobilszolgáltatója lényegében kikosarazta korábban Apple-t, mikor az iPhone-ok értékesítéséről tárgyaltak egymással.
A mesés Kína
Ezzel pedig közel 700 milliós felhasználói bázistól esett el az amerikai cég, ami komoly csapás az Apple számára, tekintve hogy a teljes bevételek 13 százaléka Kínából származik, és 5 milliárd dollárt tesz ki. A növekedésre pedig itt is nagy szüksége van a cégnek, hiszen az okostelefonok piacán egyre nagyobb kihívást jelentenek az olcsóbb telefonok, ami Kínában talán fokozottabban érvényesíti hatását, nem is csoda, ha az Apple bevételei az országban először mutattak csökkenést az elmúlt negyedévben.
Bár az Apple egyelőre nem reagált a hírekre, annyi szinte biztos, hogy a nagy technológiai cég közel sem tud olyan tárgyalási pozícióban alkudozni, mint ahogyan azt több másik szolgáltatóval szemben is megtehette. A China Mobile kerek perec kijelentette, hogy az üzleti modellen változtatnia kell az Apple-nek, ha szeretnék ők is a készülékeiket a legnagyobb kínai szolgáltató palettájában látni.
iPhone 5C - Color, Cheap, China?
A napokban azonban egyre több hír lát napvilágot azzal kapcsolatban, hogy az Apple a "soron következő" iPhone mellett egy olcsóbb, vélhetően gyengébb képességű iPhone-t is a piacra dob, amit a feltörekvő piacokon értékesítene a cég. Az iPhone 5c olcsóbb árfekvésű, valamint több színben is elérhető lenen a pletykák szerint, ám az sincs kizárva, hogy az a bizonyos "c" betű valójában a China szóra utal.
Ha az Apple ténylegesen megállapodást is köt a China Mobile szolgáltatóval, akkor feltehetően jóval alacsonyabb margin (profit) mellett tudná csak értékesíteni a készülékeit. Így viszont nem a valóságtól elrugaszkodott azt feltételezni, hogy a Tim Cook vezette technológiai cég inkább egy eleve alacsony profittartalmú, olcsóbb készülékkel növelné jelenlétét a kínai piacon, és hasítana ki nagyobb részesedést abból.
Kellenek a prémium ügyfelek a kínai szolgáltatónak is
Persze attól még, hogy az Apple számára jó bizniszt jelentene a megállapodás, még a China Mobile sem járna rosszul. A szolgáltatók között ugyanis a 3G technológiát használó ügyfelek száma még a 20 százalékot sem éri el a cégnél, míg a versenytársak 38, vagy akár 50 százalékos aránnyal is büszkélkedhetnek. A telekomcégek bevételei a jövőben sokkal nagyobb mértékben származnak majd az adatforgalomból, mint hangalapú, vagy SMS-ből származó bevételekből.
A kínai internetes központ felmérése szerint pedig az országból a lakosság nagymértékben, 78,5 százalékban éri el okostelefonokról is a világhálót, a szám pedig folyamatosan növekedés mutat, júniusban például éves alapon 10 százalékkal bővült a szám.
Összességében tehát elmondható, hogy a két cég kölcsönösen jól járhat az együttműködéssel, ám a megállapodásra még feltehetően várni kell, jól jelzi ezt, hogy a befektetők sem igazán tépték meg az Apple papírjait a hírre, csupán tegnapi záróértéke közelében mozog. Érdekes kérdés viszont, hogy az esetleges megállapodás kinek a számára lesz előnyösebb, hiszen látszólag a felek makacsul ragaszkodnak eredeti elképzeléseikhez, és valóságos háborút folytatnak a tárgyaló asztal mellett.
Az Apple árfolyama (Nasdaq)