"Regisztráltunk, feltöltöttünk kétmillió forintot a számlára, de a kódszámot nem kaptuk meg, ezért 15 kamionunk maradt az udvaron" - mesélte el a hétfő reggelét Bálega József, a Nyírtransz fuvarozó vállalkozás ügyvezetője.
Hétfő hajnalban indult az elektronikus útdíj rendszere, illetve csak indult volna, ha nem omlik össze kétszer is a reggel során. Függetlenül attól, hogy felkészültek-e vagy sem, zavart okozott a fuvarozóknál az indulás. A szabálykövető Nyírtransz inkább otthon maradt, van, ahol inkább mennek, még ha nem is fizetnek.
A 3,5 tonnánál nehezebb járműveknek fizetniük kell július 1-jétől a legtöbb forgalmas útszakaszon. A jól működő rendszer úgy nézne ki, hogy a regisztrált járművek által megtett utat GPS segítségével mérik, és a megtett út arányában fizetnek az úthasználók. A műholdas rendszer viszont nem működik, a kamionosoknak automatából kell jegyet venniük.
Az ügyvezető beszámolója szerint a Nyírtransz egyik munkatársa Miskolcon próbált jegyet vásárolni, de az automata túlterheltséget írt ki. A kavicsot, homokot, köveket szállító teherautók hétfő délelőtt el se indultak inkább. A műholdas rendszerre felkészült cég még ha meg is tudná vásárolni a jegyeket, akkor is fordulónként újra az automatához kell mennie.
Az e-útdíj bevezetésével megbízott Állami Autópályakezelő szerint nem a túl sok igénylés miatt omlott össze a HU-GO nevű rendszer, hanem azért, mert terheléses támadás érte. Ez valószínűleg nem fog egyértelműen kiderülni, viszont a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) szerint eleve nem lett volna szabad elindítani a HU-GO-t a tesztelések előtt. Giró-Szász András kormányszóvivő arról beszélt hétfőn, hogy a terveknek megfelelő volt az indulás, a támadást pedig kivizsgálják.
Karmos Gábor, az MKFE főtitkára a miskolci mellett több másik esetet is felsorolt, ahol nem működtek rendesen az automaták: Makón, Egernél, Hegyeshalomnál és Rajkánál biztosan voltak kamionosok, akik hiába próbáltak jegyhez jutni az automatáknál. Ez utóbbi határátkelőről jelentették, hogy egy nagyobb kamionos sor feltorlódott.
A főtitkár szerint azonban nemcsak a technikai hibákkal van gond, hanem a rendszer egészével. Például szerinte egy fuvarozónál egyáltalán nem ritka eset, ha menet közben derül ki, hogy nem az eredetileg megbeszélt, hanem egy másik telepre kell elvinni az árut. A már megvásárolt jegyet viszont a kamionos nem tudja visszaváltani, azaz potyára fizetett. Az sem normális a szakmai szervezet szerint, hogy bár elvileg a megtett úttal arányos a rendszer, valójában mégsem kilométerek után, hanem szakaszok után fizetnek. Így a fuvaros hiába hajt fel csak 100 méter erejéig egy 3 kilométeres szakaszon, fizetheti ki az egészet.
A HU-GO internetes oldala szerint az útdíjfizetésre kötelezettek vagy regisztrálnak (eddig 60 ezer járművet regisztráltak), vagy jegyet (úgynevezett viszonylati jegyet) vásárolnak. Csak a regisztráltak számára lesz elérhető a műholdas nyomkövetés, ez azonban még nem is működik. A fuvarosok számára nem maradt más, mint a jegyvásárlás, amelyet interneten, az ügyfélszolgálati irodán vagy az értékesítési pontokon, így az automatákból lehet elérni. A legkézenfekvőbb az internetes megoldás lenne, de a HU-GO tájékoztatója szerint ekkor nem lehet áfás számlát kérni, márpedig egy fuvarozó vállalkozásnál ez fontos szempont lenne.
Az indulási gondok, a hibás weboldalak és a teljesen tájékozatlan külföldi szállítók együtt azt okozhatják, hogy ellátási gondok jelentkezhetnek. Karmos Gábor szerint ez hétfőn még nem valószínű, hogy megjelenik a boltokban, de a következő napokban nem kell meglepődni, ha valaki nem találja meg az árut a polcokon.
Üres áruházakra azért nem kell számítani, mert van, ahol egyszerűbben oldották meg a hétfői zavart. "Megyünk egyelőre ingyen" - mondta Vincze Zsolt, a Vinex fuvarozó cég ügyvezetője. Mivel az Eni olajtársaság benzinkártyájával nem tudtak még fizetni, szükséges mennyiségű készpénzük pedig nem volt, ezért nem fizettek. Reggel 10-ig átmenetileg kétszer is ingyenessé tette az autópálya-kezelő az úthasználatot, nem csoda, hogy bizonytalankodtak a cégek, fizessenek-e vagy sem. A Vinexnél sem arról van szó, hogy nem is akartak fizetni, de arra számítottak, hogy mint az autópálya-matricánál, itt is lehet az adott napon belül, viszont utólag fizetni. Utólagos díjfizetés azonban egyelőre nincs, de nem csoda, ha a cég erre számított. Tervezik ugyanis a bevezetését, de ez a lehetőség az indulásnál még nem volt elérhető.