Kiválóan szerepeltek az elmúlt egy év során a légitársaságok a tőzsdéken. Az amerikai vállalatokat tömörítő szektorindex több mint 40 százalékkal szárnyalt, míg az S&P 500 "csak" 20 százalékhoz közeli pluszt ért el. A részvényesi értékteremtésben legjobb cég, az amerikai Allegiant 50 százalékkal repült felfelé. Nemcsak Amerikában, hanem Európában is nagyot meneteltek a légi ipari részvények, a Ryanair csaknem 80 százalékkal értékelődött fel, míg az easyJet egy év alatt több mint duplázott, rekordmagasságokba emelkedve.
Jó erőben az iparág
Nem véletlen a kirobbanó árfolyamteljesítmény, hiszen egy klasszikus profitnövekedési sztori van kibontakozóban a légi iparban. A tavalyi volt egymást követően a harmadik olyan év, amiben nettó profitot termelt a szegmens. Ez elsőre talán nem hangzik túl meggyőzőnek, de ha gyorsan azt is hozzátesszük, hogy ilyen jó sorozatra utoljára csak a kilencvenes évek végén volt példa, akkor már talán jól érezhetővé válik annak súlya. Ráadásul a 2012-es nettó profit (ha minden társaság közzé teszi eredményét, akkor lesz végleges a szám) közel lehet a 8 milliárd dollárhoz, holott korábban csak 3 milliárdos eredményt várt a Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség (IATA). Az IATA az idei évre vonatkozóan is optimistább, eredményvárakozását tovább emelte 12,7 milliárd dollárra, a márciusi 10,6 milliárd dolláros becsléséről.
A cégek javuló profitabilitásának háttérében a növekvő utasforgalom áll, de az alacsonyabb üzemanyagköltségek is sokat nyomnak a latba. Az amerikai és az európai cégek ezeken felül azzal is növelték eredményszámaikat, hogy egyre nagyobb bevételre tesznek szert a jegyárakon kívüli értékesítésekből. 2007-ben még csak fél százalékos volt az ilyen bevételek aránya, míg idén már 5 százalék körül lehet ez a szám. Az iparágban használt fontos mérőszám, az ülőhely-kihasználtság is javuló hatékonyságot jelez, ugyanis az 80,3 százalékos rekordértékre emelkedhet 2013-ban.
A szektor hajtóereje az ázsiai és az észak-amerikai régió, amelyek ketten több mint 70 százalékát szállítják az elért profitnak. Az idén pedig a nettó eredmény növekedési üteme Ázsiában 24 százalékos lehet, míg Észak-Amerikában 83 százalékos bővülést várnak, Európában pedig ötszörösére növekedhet a profit a tavalyi 300 millió dolláros értékről.
Ami szintén kedvező megvilágításba helyezi a szektort, hogy az IATA profit előrejelzése hasonló szinten van, mint ahol 2007-ben, pedig akkor a globális gazdaság sokkal jobb állapotban volt, illetve az olajár is alacsonyabban állt, ami pedig kisebb üzemanyagköltséget is jelentett. 2007-ben 72 dollár volt az átlagos olajár, míg idén nagyjából 30 dollárral magasabban áll a nyersolaj jegyzése. Vagyis nagyon úgy tűnik, hogy a cégek a szükséges hatékonyságnövelést végrehajtva már a nehezebb körülmények ellenére is közel azonos eredményt képesek termelni, mint 6 évvel ezelőtt, ez mindenképp biztató jelenség.
A légitársaságok pozitívan tekintenek a jövőbe is, legalábbis erre lehet következtetni a júniusi párizsi repülőshow-n nyélbeütött 100 milliárd dollár feletti megrendelésekből. A fapadosok jártak az élen, ugyanis az easyJet 135 darabot, míg a Ryanair 175 darab új gépet rendelt.
Van még tere a javulásnak
Habár a profitabilitás kétség kívül folyamatosan javul, sok légitársaság még mindig alacsonyabb hozamot ér el, mint a tőkeköltsége. Sajnos ez azt jelenti, hogy bizonyos cégek nem tudják kitermelni finanszírozási forrásaik árát, vagyis definíció szerint rombolják a tulajdonosi értéket. Persze ettől függetlenül még nyereségesen működnek, és akár még osztalékot is fizetnek, de hosszútávon fenntarthatatlan stratégia mellett működnek.
Több olyan vállalat is akad (leginkább az újonnan megjelenő és a feltörekvő piaci társaságok között) a Deutsche Bank gyűjtése szerint, amelyek csak a növekedést tűzik ki maguk elé, és nem foglalkoznak azzal, hogy hatékonyan működjenek. Ez elsősorban az állami befolyás alatt álló vállalatokra igaz, de a tőzsdei társaságok közül sem mindegyik ér el kielégítő hozamot. Ez nem azt jelenti, hogy a légi ipar egésze problémás, csupán arról van szó, hogy körültekintő módon kell kiválasztani a befektetésre alkalmas célpontokat.
Ahhoz, hogy ki tudjuk mazsolázni a részvényeseknek értéket teremtő cégeket, érdemes a befektetett tőke megtérülésének (ROIC) szintjére helyezni a hangsúlyt. Pontosabban arra, hogy ez mennyivel haladja meg a részvényesek és hitelezők által átlagosan elvárt hozam (az átlagos tőkeköltség, vagyis WACC) értékét. Minél nagyobb a két mutató között a különbözet, annál nagyobb hozamot generál tulajdonosainak a vállalat.
A Deutsche Bank elemzői a ROIC-WACC különbség alapján rangsorolták a társaságokat, amiből az derül ki, hogy legjobban az amerikai cégek szolgálják részvényeseik érdekeit. Ennek oka, hogy az amerikai légi iparban nagy konszolidáció ment végbe, és ennek hatására a cégek sokkal jobban és körültekintőbben használják fel forrásaikat. A belföldi ülőhely-kihasználtsági mutató is soha nem látott magasságokba emelkedett, ami szintén a hatékonyabb működés jele.
A légitársaságok tehát pozitív kilátásokkal bírnak, mégis érdemes körültekintően kiválogatni közülük azokat, amelyek a részvényesi értékteremtésben is élen járhatnak a jövőben.
ROIC (Return on Invested Capital) - A befektetett tőke megtérülése A cég hatékonyságát kifejező mutató. Arra ad választ, hogy a vállalat milyen jól használja befektetett tőkéjét. A számlálóban az adózott működési profit (Net Operating Profit Less Adjusted Taxes, NOPLAT) szerepel, ami azt fejezi ki, hogy mekkora eredményt érne el a vállalat, ha hitel nélkül működne. A nevezőben pedig a működéshez szükséges eszközökbe fektetett pénz áll. Vagyis a ROIC azt mutatja meg, hogy az üzleti tevékenységbe fektetett pénzösszegen mekkora megtérülést ér el a társaság. WACC (Weighted Average Cost of Capital) - Vállalati átlagos tőkeköltség Azt mutatja meg, hogy a vállalat finanszírozói (a hitelezők és a részvényesek együttesen) mekkora százalékos megtérülést várnak el. Ha a WACC nagyobb, mint a ROIC értéke, akkor a társaság értéket rombol, ugyanis nem képes működésével kitermelni a finanszírozói által elvárt hozamot. Ellenkező esetben azonban értéket növel tevékenységével. |
A legjobbak
A részvényesi értékteremtésben az Allegiant amerikai légtársaság áll az élen. A cég erőssége leginkább üzleti modelljében rejlik, ugyanis a társaság kisebb amerikai városokat köt össze népszerű üdülőhelyekkel, valamint belépett az online utazási iroda szektorba is, ami magasabb megtérüléssel kecsegtet. Emellett a cég rendszeresen hajt végre részvény-visszavásárlási programokat, és fizet osztalékot részvényeseinek, ezzel is növelve a befektetők által elérhető hozamot.
Az Allegiant árfolyama (NYSE)
A Copa szintén az iparág vezetői között található eredményességi szempontból. 2005-ös tőzsdére lépése óta átlagosan évi 20 százalékos egy részvényre jutó eredménynövekedést produkált a vállalat, ami elsősorban fapados költségstruktúrájának és annak köszönhető, hogy a gyorsan bővülő latin-amerikai piac felé nyitott. Ami a Copánál is pozitívum, hogy folyamatosan növeli osztalékkifizetését is, ezzel is hozzájárulva a részvényesi érték növeléséhez.
A Copa Holdings árfolyama (NYSE)
Szárnyalnak a fapadosok
Nem csak az amerikai légitársaságok állnak jól az értékteremtésben, az európai fapadosok, a Ryanair és az easyJet is előkelő helyen szerepel a listán. A Ryanair szépen növelte profitját az elmúlt 5 évben, ami megteremtette a lehetőséget, hogy a részvényeseknek is tetszetős összegeket fizessen. Ráadásul ezt a jó szokását fenn is tartja a cég, hiszen júniusban jelentette be, hogy az elkövetkezendő két évben 1 milliárd eurót juttat tulajdonosainak. A vállalat elmúlt évekbeli teljesítményén az látszik, hogy a feszes költségstruktúrája és egyszerű, de hatékony üzleti modellje jól működik.
A Ryanair árfolyama (London)
Az easyJet szintén folyamatosan tudta növelni profitját 2009 óta, ráadásul az elmúlt két évben már osztalékot is fizet a társaság, sőt 2013-ra vonatkozóan emelték is az osztalékfizetési rátát. Nemrégiben pedig a társaság papírjai bekerültek a londoni FTSE 100 részvényindexbe, ami felkeltheti egyes intézményi befektetők érdeklődését is a részvények iránt. A járatokon tavaly bevezetett ülésfoglalási szolgáltatás is magasabb profitabilitást hozhat, hiszen drágábban lehet eladni a jegyeket. Az üzleti és pénzügyi központok közötti járat-gyakoriságok növelésével és az ülésfoglalással azt szeretnék elérni a cégnél, hogy egyre több üzleti útra készülő utas válassza az eaysJetet. Ezzel pedig növelje részesedését a magasabb hozammal kecsegető üzleti szegmensben.
Az easyJet árfolyama (London)
Összefoglalva elmondható, hogy bár az elmúlt időszakban a légitársaságok, különösen a fapadosok részvényei sokat emelkedtek, a kedvező iparági kilátások és a cégek erős fundamentumai miatt még lehet tere az árfolyamok emelkedésének. Fontos azonban körültekintően választani közülük, és elsősorban olyan befektetési célpontokat vadászni, amelyek képesek a részvényesi értékteremtésre.