Hétfőn tovább zuhantak a Samsung részvényei a szöuli tőzsdén. A dél-koreai techóriás mélyrepülése pénteken kezdődött, amikor kiderült, hogy ugyan továbbra is elképesztő mértékben növekedik a cég profitja, a bővülés a még elképesztőbb elemzői várakozások alatt marad. A részvények ára már pénteken több mint 4 százalékkal esett, hétfőn pedig újabb 3 százalékos zuhanással 10 hónapos mélypontra került az árfolyam. A talpra állás nem lesz könnyű, az ázsiai tőzsdéken a kínai hitelezési krízis miatt eleve nagy a nyugtalanság.
Annak, hogy a Samsung alulmúlja az elemzői várakozásokat, az a fő oka, hogy a cég portfóliójában az utóbbi években kiemelt helyre kerülő okostelefonok piacán egyre rosszabbak a kilátások. A Samsung új csúcsmobilja, a Galaxy S4 közvetlenül a megjelenése után jobban teljesített az elődeinél, a lendület azonban hamar alábbhagyott, és az utóbbi hetekben a legtöbb elemzőcég negatívan módosított a modell eladási előrejelzésein. A JP Morgan például 80 millió eladható telefonról 60 millióra csökkentette prognózisát.
Márpedig a Samsungnak komoly problémákat okoz, ha okostelefonjait nem viszi a nép, a cég üzleti nyereségének 70 százaléka ugyanis ebből a szegmensből származik. Ezt, a túlzottan a mobiltelefon-értékesítésre támaszkodó üzleti portfóliót hívják az elemzők Nokia-szindrómának, utalva arra, hogy a finn telefongyártó is épp így járt pórul.
A Samsung piacát már az Apple-höz vagy a HTC-hez hasonló hagyományos riválisok mellett a gyorsan tanuló és olcsó kínai cégek is veszélyeztetik. Az 1988-ban alapított Huawei például az utóbbi években a világpiacon is megkerülhetetlenné vált, készülékei pedig továbbra is a Samsung és Apple telefonok árának töredékébe kerülnek.
A Samsung előtt álló másik nagy kihívás technológiai jellegű, sokak szerint ugyanis a most ismert okostelefonok korszaka a végéhez közeledik. Egyes elemzők úgy vélik, hogy a jövő a viselhető telekommunikációs termékeké és a hajlékony elektronikus eszközöké. A Samsung ezen a téren igyekszik tartani a lépést, még az idén adnak ki például okoskarórát és hajlékony okostelefont is, itt azonban vakon lőnek, könnyen lehet, hogy az LG vagy az Apple hasonló termékei jobban tetszenek majd a fogyasztóknak.
Mások azonban nem ebben látják a komoly pénzt, hanem az olcsó és takarékos készülékek piacán. A fejlődő országokban egyre nagyobb a keresletet a telekommunikációs cégek olcsóbb termékei iránt, ebben a versenyben azonban vesztésre áll a Samsung például a már említett Huaweijel szemben.
A Samsungnak azonban vannak tartalékai, és az is jól látszik, hogy a vállalat keresi, hogyan fejleszthetné a telefonok mellett más termékeit is. Az okostévék piacán például eddig is úttörő volt a vállalat, Magyarországon is a dél-koreai gyártó kezdett el először smart modelleket forgalmazni.
A Samsung minden bizonnyal szeretné növelni előnyét ezen a területen, ezért vette meg július elején a Boxee-t. Az izraeli-amerikai startupért 30 millió dollárt adtak, ami ugyan nem különösen nagy összeg, a Samsung számára azonban létfontosságúnak is bizonyulhat az adásvétel. A kis cég által kifejlesztett technológia ugyanis nagyban javíthatja az okostévék által nyújtott felhasználói élményt. Ha pedig a Samsung lépéselőnybe kerül ebben a piaci szegmensben is, egy ideig megint nem kellene annyira félniük sem a Huawei olcsó telefonjaitól, sem az Apple vagy az LG technológiai újításaitól.