Szinte minden összejátszott az Egyesült Államokban az elmúlt hónapokban a fogyasztói hangulat erősödéséhez, több tényező együttesen is segített a nagy kereskedőcégeknek, hogy minél jobban belenyúlhassanak a fogyasztók pénztárcájába. Ken Perkins, a Retail Metrics elemzője szerint minden okuk megvan a kereskedőcégeknek az optimizmusra. A Reuters előrejelzése szerint júniusban 3,6 százalékkal bővült a legalább egy éve nyitva lévő üzletek forgalma, holott tavaly ilyenkor még 1,8 százalékos visszaesés mutatkozott éves alapon.
Mi kell a fogyasztói bizalomhoz?
Az egyik fontos tényező, hogy az időjárás sokat javult az USA-ban. Így azok, akik éppen nem a napon süttetik magukat valamelyik tengerparton, valószínűleg a plázák árnyékot, és hűvösséget adó birodalmába menekülnek, ha pedig már ott vannak, akkor szét is néznek itt-ott, véli Perkins.
Persze az időjárás még nem minden, pusztán a kedvező hőmérsékleti viszonyok még nem teremtenek jövedelmet az emberek számára, ahhoz elsősorban jó gazdasági környezetre, javuló munkaerőpiacra is szükség van. Az USA pedig jó úton jár efelé, júniusban rendkívül kedvező munkaerőpiaci adat látott napvilágot, a mezőgazdaságon kívül foglalkoztatottak száma ugyanis 195 ezer fővel bővült a hónapban.
Bár Bernanke szerint még távol az üdvözítő, 6,5 százalékos munkanélküliségi ráta, a lakosság feltehetően már optimista a gazdasági kilátásokat illetően, amihez nagymértékben járulhat hozzá a lakásárak masszív emelkedése is. Mindenféle tudományos magyarázat nélkül is belátható, hogy a fogyasztók igen nagy hányada igazítja aktuális költekezési szokásait a lakáspiac helyzetéhez. Ha pedig remek állapotban van a lakáspiac, és magasak az árak, akkor a fogyasztók is hajlamosak magasabban értékelni vagyoni helyzetüket, és ennek megfelelően többet költeni.
A fogyasztói költekezést pedig akár az is elősegíthette, hogy a földgáz ára meglehetősen alacsonyan állt júniusban, de a WTI olaj árfolyama sem volt még az előző hónapban ilyen magas szinteken, mint például most, az Egyiptomi helyzet hatására. Az alacsonyabb árak akár olcsóbb rezsiköltségeket, és benzinkiadásokat is jelenthettek, ezzel szabadítva fel valamennyi kiadást az átlag amerikai "költségvetésében".
Jól járnak a kiskereskedők, ruházati üzletek
A lakossági költekezés megemelkedésével főleg a Costco járt jól a kereskedelmi cégek közül, hiszen 6 százalékkal növekedett az üzletek forgalma júniusban. Kiváló teljesítmény ez a társaságtól, hiszen az elemzők "csupán" 5,4 százalékos bővülésre számítottak, az előző hónapban pedig csak 3 százalékos bővülést ért el a vállalat.
Szintén kedvezően hatnak az előbb felsorolt jelenségek a ruházati boltok forgalmára is, a Reuters például 4,7 százalékos forgalomnövekedést vár a Gap esetében. Perkins a Gap kapcsán kiemelte, hogy a javuló makrogazdasági környezet mellett remek termékösszetétel is erősíti az eladásokat, amelyek annak ellenére növekedhetnek, hogy a tavalyi év sem volt rossz.
Ezzel együtt fontos kiemelni, hogy a gazdasági környezet következtében erősödő fogyasztói aktivitás nem csak a kiskereskedelmi, vagy éppen a ruházati cégek árbevételére (és árfolyamára) gyakorolnak kedvező hatást. A javuló makrogazdasági helyzet, a fogyasztók nagyobb rendelkezésre álló jövedelme ugyanis a gazdaság valamennyi ágazatára közvetetten is kihat, csak egyes szegmenseket előbb, míg másokat később érnek el a kedvező hatások.
A Costco árfolyama (NYSE)