Úgy tűnik nem elég, ha a gyorsjelentési szezon kellős közepén a vállalatok csak szimplán teljesítik az elemzők által várt számokat. A Fiat példája ugyanis bebizonyította, hogy attól még hogy egy cég az elemzői konszenzussal azonos teljesítményt nyújt egy periódusban, attól még lehet a befektetők reakciója kedvezőtlen, főleg ha stratégiailag fontos területeken kényszerül a menedzsment a korábbi ígéreteik felülvizsgálatára, vagy éppen annak lefelé módosítására.
"Meggondolta magát a menedzsment"
Márpedig a Fiat működése szempontjából kulcsfontosságú Chrysler esetében pontosan ez történt, hiszen korábban a menedzsment 3,8 milliárd dolláros működési nyereséget várt a részlegtől, míg a legújabb állásfoglalásuk szerint ez vélhetően csak 3,3-3,8 milliárd dollár között lesz majd. A nyereségen túl pedig az eladott autók száma sem lesz annyira jó a 2013-as évben, mint arra korábban számítottak, a 2,7 millió helyett 2,6-2,7 között lehet.
Ahogyan Sascha Gommel, a Commerzbank elemzője figyelmeztet, a Chyrsler várakozásainak csökkentése némileg megingathatja a hitet a Fiat 2013-as üzleti évre vonatkozó várakozásaival szemben is. Hiába vár tehát a vállalat 4-4,5 milliárd eurós nyereséget, a befektetők elképzelhető, hogy a Bloomberg elemzői konszenzusában lévő 3,83 milliárdos nyereségnek hisznek.
Amúgy nem lett rossz a jelentés
Ezt leszámítva egyébként nem lett rossz a jelentés, a Fiat valamennyi fontosabb eredménysoron meghaladta a várakozásokat, az árbevétel például 22,3 milliárd euró lett, holott az elemzők csak 22 milliárd euróra számítottak. A Fiat ráadásul az adó és kamatfizetés előtti eredménysoron is meghaladta a várakozásokat, hiszen 1,03 milliárd eurót ért el, ami a 931 millió eurót váró elemzőket, valamint a 947 millió eurós előző évi adatot is túlszárnyalja.
Azt viszont nem szabad elfelejteni, hogy a teljes Fiat csoporton belül a Chrysler autók értékesítéséből származó bevételek jelenetős mértékben járulnak hozzá a cég teljes működési nyereségéhez. A vártnál gyengébb szereplés pedig ezért fájó pont lehet a befektetők számára, főleg ha a 2012-es üzleti év működési nyereségét vizsgáljuk a gyártott autók típusa szerint.
Végezetül szintén a jelentés pozitívumai között kell megemlíteni, hogy a Fiat Európában már nem teljesít olyan rosszul, mint 2012-ben, hiszen csak 98 millió eurós veszteséget értek el a kontinensen, szemben a tavalyi 138 millióval. A Chrysler várakozásainak mérséklése viszont pont elég volt ahhoz, hogy az amúgy kedvező gyorsjelentést negatívan fogadják a befektetők, 4,1 százalékkal esik ma a patinás olasz gyártó árfolyama.
A Fiat árfolyama (Milánó)