Másfél éve nem zuhant ekkorát
Hatalmas esést mutatott be tegnap a Tesla Motors árfolyama, hiába ért ugyanis a hétfői kereskedés végén 127,26 dollárt egy részvény, tegnap már csak 109,05 dolláron cseréltek gazdát a papírok. Jókora mínusz ez, 14 százalékot ugyanis utoljára másfél éve esett a Tesla árfolyama, vélhetően nem is teszik el emlékbe a tegnapi napot a befektetők.
A méretes zakó hátterében viszonylag egyszerű ok húzódik meg, nevezetesen a Goldman Sachs által kiadott elemzői ajánlás. Patrick Archambault, a Goldman elemzője ugyanis bár emelt a korábbi 61 dolláros célárán és 84 dollárra húzta fel azt, a 129 dollártól viszont még így is jelentősen, közel 35 százalékkal maradt el.
Már nem vonzó a papír
Az ábrából látható, hogy a Goldman utoljára május elején fogalmazott meg friss célárat a papírra, 61 dolláros árfolyam mellett, ami az akkori piaci árral többé-kevésbé egyezett is, tartásra javasolta a papírokat. Az árfolyam azóta viszont jelentősen elszaladt a Goldman ajánlása mellett, hiszen 130 dollár felett is járt a papír, így némileg időszerű volt egy újabb célár a befektetési banktól.
Mivel ez "csak" 84 dolláros lett, így a befektetők joggal rémültek meg a mostani magas árfolyamok mellett, ha a Goldman szerint csak ennyit ér egy részvény. Szintén kedvezőtlen a mostani ajánlásban, hogy korábban a tartás mellett a "vonzó" szót is megjelölte az ajánlásban az elemző, most viszont már e helyett a "semleges" jelzőt használta.
A Goldman az ajánlásban legfőképpen azt említi meg, hogy a jelenlegi magas kereslet a Tesla autó iránt finoman szólva sem biztos, hogy fenntartható lesz. Ennek ellenére a gyártó bizakodó, hiszen a termelés növelését tervezi, valamint jövőre újabb modellekkel állna elő. A Tesla gyorsjelentése egyébként augusztus 7-én érkezik majd, ahol sok fontos kérdésre választ kaphatnak a befektetők.
Nemcsak a Tesla számára jöttek kedvezőtlen hírek
A Tesla új célára nem az egyetlen, amit kiadott tegnap a Goldman, ugyanis az elemző az egész autóiparra nézve is véleménnyel állt elő, mégpedig nem a legkedvezőbbel. Patrick Archambault úgy véli, hogy a munkaerő-piaci helyzet javulásával egyre nagyobb a QE program leállításának esélye, ami végeredményben az általános kamatszint növekedéséhez vezet majd, hiszen a Fed kötvényvásárlási programja csökkenhet és idővel le is állhat.
A kamatok emelkedése pedig általában nem szokott kedvezni az autóipari részvényeknek, hiszen ennek eredményeként az autóvásárláshoz kapcsolódó hitelek is megdrágulnak, némileg mérsékelve a lakosság által támasztott keresletet. Az elemző ezek függvényében semleges ajánlást adott ki az autóipari részvényekre vonatkozóan.