Az utóbbi hetekben a kőolaj árfolyama elsősorban a geopolitikai gondok (egyiptomi feszültségek és a líbiai termelés kiesése) miatt kezdtek emelkedni, és erre csak rásegített a jelentős kőolaj készlet csökkenésről árulkodó legutóbbi két heti makroadat az Egyesült Államokból. A nyári autózási szezon kezdetével jelentős mértékben csökkentek az USA kőolaj és finomított termék (gázolaj és benzin) készletei. Ez nem meglepő, mert ilyenkor mindig ez történik, de most az átlagosnál jóval nagyobb mértékű volt az esés.
A szerdán közzétett adat szerint az utóbbi két hétben olyan mértékben csökkentek a kőolaj készletek az USA-ban, amire már 30 éve nem volt példa. Ez azért is meglepő, mert a palaolaj kitermelésének felfutásával a szakérték már arról vitatkoznak, hogy mikorra érheti el az ország azt a szintet, ahol már nem hogy nem kell kőolajat importálnia, de egyenesen olajexportőrré válhat.
A kereskedelmi olajkészletek az előző héten 9,9 millió hordóval csökkentek, és az előző héten szintén hasonló mértékű volt a visszaesés. A hatás látványos volt a kőolaj piacán, az amerikai elszámolású WTI árfolyama több mint 2 dollárral a 107 dolláros szintig, míg az északi-tengeri Brent visszafogottabb ütemben, némileg a 108 dolláros szint fölé emelkedett. A történtek hatására a Brent-WTI árkülönbözet nagyon rég nem látott alacsony szintre, 2 dollár alá süllyedt.
A reggeli órákban még tovább, szignifikánsan a 107 dolláros szint fölé lőtt ki a WTI árfolyama.
Ma reggel tovább szárnyal a WTI árfolyama
Strukturális okokkal is magyarázható a differencia szűkülése
Az utóbbi hetekben többször is lehetett arról hallani, hogy több eves mélységekben jár az amerikai és az északi-tengeri kőolajtípus ára közötti differencia. A tegnapi folyamatok, és a ma reggel folytatódó WTI áremelkedés hatására másfél dollar körül van az eltérés, amire 2010 év végén volt legutóbb példa. Az utóbbi években inkább 10-20 dollár között változott a különbség, de nem volt ritka a 20 dollár feletti árkülönbség sem.
Egy múlt heti cikkben már beszámoltunk arról, hogy az Egyesült Államokban a kőolajvezeték-rendszer fejlődésével és a vonaton történő szállítás előretörésével egyre több olajat tudnak elszállítani a finomítókhoz, és a korábban tapasztalt szűk keresztmetszeteknél megoldották a problémákat. Ennek hatására egyre több finomítóhoz tud eljutni a nagy mennyiségben kitermelt olaj, és emiatt egyre kevesebb helyen használnak más olajfajtákat (mint például a Brentet).
Vonatokon nagyjából 100 ezer hordónyi olajat szállítottak még 2010-ben, ehhez képest most napi 900 ezer hordó fekete arany jut el a finomítókhoz a vasúti szállításon keresztül.
A finomítók olaj iránti kereslete a nyári időszakban különben is szezonálisan magas, mivel beindul az autózási időszak és az Egyesült Államokban ilyenkor jelentősen nő a kereslet az üzemanyagok iránt. A múlt héten a benzin készletek például 2,63 millió hordóval csökkentek ennek hatására. Szakértők szerint idén különösen arős a benzinfogyasztás, az átlagosan jellemző 8 millió hordós szinthez képest most közel 14 százalékkal magasabb, 9,1 millió hordós fogyasztás tapasztalnak az országban.
A benzinár-kérdés az USA-ban is előtérbe kerül
Az Egyesült Államokban is a benziár emelkedés réme fenyeget, miután jelentősen emelkedett az utóbbi napokban a WTI típusú kőolaj árfolyama, illetve kezdetét vette az autózásban csúcsidőszaknak számító nyári szezon. A Bloomberg hírügynökség által megkérdezett olajipari szakember szerint a ma még 3,5 dolláros gallononként üzemanyag ár (kb. 207 forintos literenként árnak felel meg) hamarosan 3,6 dollárra emelkedhet, és a WTI további növekedése esetén ez még mehet feljebb is.
Magyarországon a benzin ára tipikusan két tényezőtől függ: egyrészt a Brent árfolyamának alakulásától, másrészt a forint dollárhoz képesti értékétől függ. Az utóbbi napokban, főleg az egyiptomi fejlemények olajár felhajtó hatása miatt a MOL már emelete az üzemanyag literenkénti árát, a legfrissebb hírek szerint pénteken újabb 4 forintos áremelkedés várható a kutakon.