Az amerikai Pfizer gyógyszergyár megnyerte azt a pert, amely egy igen fontos készítményének, a leginkább merevedési zavarok kezelésére szedett Viagrának a magyarországi értékesítését kérdőjelezte meg. A döntés értelmében a Pfizer 2014. május 13-áig a szer szildenafilnek nevezett hatóanyagának kizárólagos itteni gyártója és forgalmazója maradhat, vagyis addig nem lehet "másolt", utángyártott termékeket a piacra dobni Magyarországon.
Az Európai Unió legtöbb országában a szabadalom idén júniusban már lejárt, és például az Egyesült Királyságban arra számítanak, hogy közel 20 másolat, vagyis generikus gyógyszer jelenik meg a piacon. Mivel ezek komoly árversenyre kényszerülnek egymással, a gyógyszer ára akár a tizedére is eshet.
A magyar helyzet viszont ettől egészen eltérő, mert nálunk a szildenafil értágító hatására vonatkozó szabadalom 2011-es lejárta után több cég, például a Richter Gedeon, a Teva vagy a Novartis csoporthoz tartozó Sandoz is elkezdte forgalmazni a hatóanyagot. Mindezt azért tehették, mert a Magyar Szabadalmi Hivatal csak 2012-ben hozott határozatot a szer szabadalmi kérdéseinek ügyében. Márpedig akkor úgy foglalt állást a hivatal, hogy a merevedési zavarokra vonatkozóan a szabadalom nem járt le, és így a piacnak hátraarcot kellett vennie, a versenytársakat ugyanis eltiltották a forgalmazástól.
A felek fellebbeztek, és bonyodalmas per indult, amelynek csak most lett vége - a Pfizer győzelmével. (A Teva megkeresésünkre nem kívánta kommentálni a fejleményeket.)
A szildenafilt Magyarországon becslések szerint mintegy 10-15 ezren használják, elsősorban merevedési zavarok kezelésére. Ezek alapján a piac éves forgalma milliárdos nagyságrendű, vagyis korántsem mindegy, mikor indulhat meg rajta az árverseny.
Egy 12 darab 100 milligrammos tablettát tartalmazó doboz jelenleg 34 ezer forintba kerül, nincs rajta állami támogatás, és a szer vényköteles, vagyis csak orvosi rendelésre vehető meg. Az utángyártott generikus készítmények ezt az árat alaposan csökkenthetnék, de erre most már csak 2014 után kerülhet sor.
A helyzet további érdekessége, hogy magának a Pfizernek jelenleg is forgalomban van egy Viagrával egyenértékű, ugyanazt tartalmazó, de olcsóbb tablettája. Bevett gyakorlat ugyanis, hogy az eredeti szer gyártója kihozza a saját másolatát is, amelynek nincs márkaneve, és nincs köré épített marketingje sem. Ennek az a célja, hogy ha árversenybe kell bocsátkoznia, akkor ezzel az olcsóbbal tudjon harcba indulni, ha pedig a marketingtevékenységen múlik az értékesítés sikere, akkor az eredeti terméket promotálja.
Jelenleg mindkét verziót hozzáférhetővé teszi a magyar betegek számára a Pfizer, így csak a kezelőorvosok belátásán múlik, hogy az olcsóbb vagy a márkás, drágább szildenafilt írják fel a pácienseiknek. Ez a jelenleg elérhető olcsóbb Pfizer-verzió (szintén 12 darab, 100 milligrammos kiszerelésben) körülbelül 20 ezer forintba kerül, míg korábban a generikus vetélytársak 10 ezer forint körül árulták a saját termékeiket, de akadt 3 ezer forintos készítmény is. Ezek alapján elképzelhetőnek tűnik, hogy Magyarországon is a tizedére csökkenjen az ár, ha a verseny jövőre beindul.
A Pfizer tavaly világszerte 2 milliárd dollár, vagyis durván 440 milliárd forint bevételt szerzett a Viagrából, ez volt a hatodik legjobban fogyó gyógyszere. Az Egyesült Államokban szintén jogi csatározások voltak a szabadalom körül, ott egészen 2020-ig fennmarad a cég monopolhelyzete.