Hiába számít a BMW az egyik legjobb luxusautó-gyártónak a világon, a részvényesek ma mégsem örülhetnek, mivel a vállalat közzétette előző negyedéves számait. A legfontosabb adat talán, hogy az autógyártó divízió működési nyeresége (továbbiakban: EBIT) csupán 1,76 milliárd eurós lett, és bár az elemzői várakozásoknak ez megfelelt, az előző évhez képest azért ott van az a 13 százalékos mínusz.
Gyengélkedő európai autópiac
Tapasztalt autópiaci szakértők számára ez talán nem is okoz akkora meglepetést, ugyanis manapság a tömeges autóvásárlások eléggé ritkaszámba mennek. Az európai autópiac ugyanis évek-óta egyre nagyobb gödörbe süllyed, átlagosan 5-10 százalékkal esik vissza éves szinten az eladott újautók száma. A luxusgyártók pedig hiába teljesítenek jobban a volumengyártóknál, a hatástól azért teljesen függetleníteni ők sem tudják magukat, mivel azok elsősorban makrogazdasági okokra vezethetőek vissza.
Ettől függetlenül globális szinten még képes egyre több autót eladni a BMW, bár azért a növekedés üteme laposan visszaesett az elmúlt 1-2 évben, és a 20 százalékos bővülés már a múlté.
Az üzemi eredményt is megviseli
A növekedés szinten tartásának viszont ára van, jelen esetben az, hogy a BMW kénytelen olcsóbban kínálni autóit Európában, ezzel ösztönözve nagyobb vételi kedvre a potenciális vásárlókat. A csupán 1,76 milliárd eurós EBIT részben ezzel is magyarázható, de részben azzal is védekezett a menedzsment, hogy az üzemanyag-takarékos technológiák fejlesztésére is nagyobb költségeket allokál.
Részben ezzel magyarázható, hogy az operatív nyereséghányad (EBIT margin) 9,6 százalékra süllyedt, holott a korábbi negyedévekben inkább a 10 százalék felett tartózkodott. Ettől függetlenül azért azt érdemes kiemelni, hogy még így is meghaladja a nagy versenytárs, a Mercedeseket gyártó Daimler 6,9 százalékos értékét.
A menedzsment ezzel együtt ragaszkodik az eredeti célkitűzéseihez, miszerint az éves EBIT margin 8-10 százalék között alakulhat idén, valamint a vállalat adózás előtti nyeresége év végére 7,82 milliárd eurós lehet.
A befektetőket viszont ezzel nem tudta megnyugtatni a német gyártó, 2 százalékos mínuszba lökték az árfolyamot, amin feltehetőleg az sem segített, hogy még a menedzsment szerint is kihívásokkal teli lesz az év hátra lévő része
A BMW napi grafikonja (Xetra)