"Taxi? Taxi? Oficiál taxi!" - így szólítja le egy férfi a Liszt Ferenc Repülőtér 2A terminálja előtt az épületből kilépő utasokat. Nem mond igazat, mert bár a nyakában egy "Airport Taxi" feliratú, igazolványra emlékeztető tárgy lóg, a reptér hivatalos, a Főtaxi által nyújtott taxiszolgáltatása három méterrel arrébb kínálja magát. Ő csak magántaxis, azaz - a reptéri viszonyok között, a bevett köznyelvi terminológia szerint - hiéna lehet.
Oda is lép egy láthatósági mellényes Főtaxi-alkalmazott, már kétfelől győzködik az utast taxisangol nyelven. A magántaxis először azt állítja, ők igazából ugyanaz a cég, majd javít, hogy nem, de azonos áron dolgoznak. Pár másodperccel utána már azt mondja, csak neki van fix ára, a konkurenciának nincs. A főtaxis végig ellentmond neki, és mutogat a cég bódéjára és az ott álló autókra.
Mindig is itt voltak
2006-ig burjánzott a taxishiéna-jelenség a reptéren, addig nem volt hivatalos partnere a Budapest Airportnak. Hét éve aztán kiírtak egy tendert, amit a Zóna Taxi nyert meg, ők 2010-ig vitték a hivatalos taxizást. Akkor botrányos körülmények között szerződést bontott velük a reptér, és Veress István, a társaság vezetője ellen nyomozást rendeltek el. Ez azóta is tart, határidejét a Legfőbb Ügyészség november 30-ig meghosszabbította - írta Bagoly Bettina ügyészségi szóvivő az Origónak.
A Főtaxi 2010-ben, a Budapest Airport által kiírt pályázat megnyerésével kizárólagos jogot szerzett arra, hogy Ferihegyen a drosztokat használja, de a jelek ezzel sem tudták elérni azt, hogy a hiénák eltűnjenek.
„Ez a jelenség nemcsak zavarja a Budapest Airportot, hanem komoly üzleti kárt okoz a partnereinknek és rajtuk keresztül a repülőtérnek is. Az egész azonban alapvetően nem a repülőtér problémája, hanem a taxis társadalomé, legfeljebb nálunk jelenik meg a legélesebben” – mondja Hardy Mihály, a repülőteret üzemeltető társaság kommunikációs igazgatója, aki szerint a tarthatatlan fővárosi taxishelyzet egyik lecsapódásáról van szó.
"Ezek mindig is itt voltak, talán csak a Zóna Taxi idejében nem, mert annak a cégnek a vezetői nem válogattak az eszközökben, ha arról volt szó, hogy távol kell tartani a riválisokat. Most harminc-negyvenen lehetnek, látásból ismerem őket, de alig találkozom velük. Én csak idegurulok, és már száll is be az utas" - mondja kérdésünkre az egyik főtaxis sofőr.
"A reptéri hiénák évek óta súlyos anyagi és erkölcsi károkat okoznak a társaságunknak. Ugyanakkor a jelenség megszüntetésére nincs jogosultságunk" - mondta röviden kérdésünkre Vízy András, a cég szóvivője.
A Budapest Airport nem rendőrség, így Hardy Mihály szerint akkor sem tudja erőszakkal eltávolítani a hiénákat a repülőtérről, ha magán őrzővédő partnerrel szerződik. Kizárólag arra van némileg korlátozott lehetősége, hogy a repülőtéri rendet be nem tartók ellen fellépjen. A társaság egyébként tisztában van a helyzettel, arcról ismeri a hiénákat, de hivatalosan nem sokat tud ellenük tenni, amennyiben betartják a törvényeket. Kereskedelmi tevékenységet mindenesetre a reptéren csak a Budapest Airport szerződött partnerei végezhetnek, a taxishiénák tevékenysége tehát egyértelműen ennek a szabálynak a megszegése.
A Repülőtéri Rendőri Igazgatóság (RRI) sem tud sokat tenni. "Tény, hogy megfordulnak olyan engedéllyel rendelkező taxisok a repülőtér terminálján, akik felajánlják szállítási szolgáltatásaikat az utasok részére. De mindaddig, amíg ezt nem tolakodóan, erőszakosan, megbotránkoztatóan teszik nem követnek el szabálysértést" - írták. "Az utóbbi időszakban nem jutott az RRI tudomására olyan eset, amely ilyen magatartásról tartalmazna tényeket" - tették hozzá. Idén eddig 5 esetben indítottak eljárást engedély nélküli taxizás miatt.
Hát hogy néznek ezek ki?
A láthatósági mellényes munkatárs ügyelne, hogy a hiénák ne tudják elcsábítani az utasokat a hivatalos szállítótól, de ő is azt mondja, sokat nem tud tenni, nem zavarhat el senkit. Azt sem tudja megbecsülni, naponta hány fuvart visznek el a cégtől. "Már azt sem értem, hogyan élnek meg. Csak rájuk kell nézni, hát hogy néznek ki? Én be nem szállnék hozzájuk" - teszi hozzá, és egy erősebb testalkatú, kopasz, rövidnadrágos-pólós fiatalemberre mutat.
A legnagyobb gond természetesen nem az, hogy a hiénák nem olyan fess férfiak, mint a Főtaxi inges-nyakkendős reptéri sofőrei. Ottjártunkkor láttunk egyet, aki szintén "oficiál taxi" felkiáltással csípett fel egy házaspárt, majd egy civil, fehér rendszámos kocsival indult el velük. Ez még nem jelenti azt, hogy a hiénák mind feketén dolgoznának, bár az is elég furcsa, amikor az utasfogó telefonhívására letakart taxilámpával érkezik egy autó, a sofőr kipattan, és lekapja a huzatot, mielőtt betessékelné az ügyfeleket.
Előfordul, hogy többen dolgoznak egy autóval, az egyik általunk megkérdezett taxis szerint azért, mert egyikük a rendelt taxiknak fenntartott helyen várakozik, vagy tízpercenként ki- és behajt a parkolóba (ennyi ideig ingyenesen lehet ugyanis bent tartózkodni). Három óra alatt tíz-tizenöt hiénát számoltunk össze, többségüket a 2A terminálon. Állítólag tudják, mikor jönnek olyan gépek, amelyek közönségére érdemes rárepülni, olyankor vannak igazán sokan.
A céges sofőrök közül sem hibáztatja ugyanakkor mindenki a hiénákat. "Azért van belőlük ennyi, mert a taxiscégek nagyon rossz feltételekkel dolgoztatják az embereiket, ez alól a Főtaxi reptéri szolgáltatása sem kivétel. Van, aki csak másfél-két évig bírja, mert 13 órát kell dolgozni naponta, hogy kitermelje az ember a költségeket, ezért kilép, és egyedül dolgozik. Erre senki sem gondol, amikor hiénázik. Higgye el, nem egy leányálom ez a munka sem, sokan egyszerűen rákényszerülnek " - magyarázta az egyik főtaxis sofőr.
A gazember céges kötelékben is gazember marad
Szerinte már 80-90 hiéna dolgozik a reptéren, és ez nem is fog megváltozni, amíg, úgymond, "rabszolgák" a céges sofőrök. "A fuvarszervező tevékenységére a reptéren semmi szükség, csak arra szolgál, hogy kizsigerelje a taxisokat. Havonta hetvenezret le kell adni, plusz minden fuvarból 1600-at" - mondja a saját cégéről. Amikor megkérdezzük, mégis miért dolgozik itt, csak annyit mond, hogy már nem sokáig lesz hajlandó ezt csinálni.
Közben két hiéna is hajlandó szóba állni velünk (nem mindenki ilyen készséges, mások a kamera láttán rögtön ránk kiabálnak). "A hiénák sem mind hiénák abban az értelemben, ahogy ezt a köznyelvben értik" - jelenti ki egyikük. "Végül is én miért ne dolgozhatnék itt? Van engedélyem, befizetem az adót, nem verek át senkit!" - dohog a másik, de pár perccel később azért bevallja, hogy az adózással mindenkinek ügyeskednie kell, ha nem akar éhen halni.
Ácsorogni nem tilos
Az utasfogáskor a hiénák rendre felajánlanak egy fix árat. Ez belvárosi fuvar esetén lehet 21 vagy 22 euró (utóbbi megegyezik a Főtaxi tarifájával), de hallottunk 28 eurós ajánlatot is. Több tízezer forintos viteldíjakról, amilyenek 2006 előtt közszájon forogtak, most nem hallottunk.
A taxisok szerint csak a rendőrségnek lennének eszközei az utasvadászat leállítására. "Mi csak jogszabály alapján intézkedhetünk, márpedig ácsorogni, embereket megszólítani nem tilos, függetlenül attól, hogy van-e valakinek szerződése a reptérrel" - magyarázza a kijárat közelében álló két rendőr. Hozzáteszik, sárga rendszám nélkül persze illegális a dolog, "ezt próbáljuk kiszűrni, vannak embereink, akik ezt figyelik". A parkoló Taxi feliratú táblája alatt eközben több fehér rendszámú kocsi is áll. Gyanakodni legalábbis lehetne rájuk.
Bent az érkezésnél és kint a váróban - a poggyászkocsik hátulján is - számos angol nyelvű tábla figyelmeztet: "Ne hagyja, hogy lehúzzák a taxis cowboyok!"