A graffiti-közhely szerint, ha valami olyasmit szeretnél elérni, amit eddig még sosem sikerült, akkor valami olyasmit kell csinálnod, amit eddig még sosem próbáltál – mégis nagyon kevesen veszik a bátorságot arra, hogy letérjenek a kitaposott útról.
Kétségtelen, hogy amikor pénzről – pláne amikor a megélhetésedet jelentő pénzről – van szó, akkor az ember kétszer is meggondolja, hogy mekkora kockázatot hajlandó bevállalni. Az azonban ténykérdés, hogy nemcsak a vesztesek, hanem az igazán nagy győztesek között is csak olyanokat találsz, akik a feltétlenül szükségesnél – és a kényelmesnél – lényegesen nagyobb kockázatot vállaltak.
Az alábbi három ötletet nem ajánljuk mindenkinek. Ha azonban kész vagy arra, hogy a cégeddel valami igazán nagyba kezdjél, akkor mindenképpen érdemes megfontolnod az egyik vagy a másik lent javasolt irányt. Amint látni fogod, ez egyáltalán nem pénzkérdés.
A megfelelően precíz, körültekintő tervezés a siker alapja és kulcsa, igaz? Nos, a legtöbbször igen. Számtalan olyan példát tudunk azonban mondani, ahol a végül elért sikerek köszönőviszonyban sincsenek az eredeti tervekkel.
A stratégiai tervezés és a megfelelő előrelátás valóban a siker egyik pillére lehet, ám nem szabad elfeledkezni a másik pillérről sem: ez pedig a rugalmasság. Ha hozzáértő módon, józanul vagy képes megítélni a céged helyzetét , a piaci visszajelzéseket, a vásárlóid igényeit, a technológia változásait, akkor meglepően sokszor érdemes félretenni az eredeti terveket – és csinálni olyat, amit a pillanatnyi körülmények diktálnak, és amiből még az eredeti elképzelésekhez képest is sokkal jobban jöhetsz ki.
Különösen igaz ez, ha innovatív megoldásokban gondolkozol. Ilyenkor ugyanis tényleg elég, ha a cél lebeg a szemed előtt – teljesen felesleges, hogy az odáig vezető út minden egyes lépcsőfokát is előre lásd. Bízz az útban, az út (és a céged szakértelme) pedig el fog vezetni a célodig.
Mi a legnagyobb siker, amit eddigi életedben elértél? És most őszintén: hányadik próbálkozásra sikerült?
Miközben elméletben mindenki egyetért vele, hogy a legtöbb igazi nagy akadályt nem lehet kapásból átugrani, aközben nagyon kevesen veszik a fáradságot ahhoz, hogy másodszorra is nekifussanak.
Ismered azt az érzést, amikor beülsz egy meetingre, felhozol egy ötletet, majd egy őszülő hajú kolléga fájdalmas fintorral az arcán megjegyzi: „Eszünkbe ne jusson! „Ugyanezt csináltuk 2003-ban, és mi lett a vége?! Katasztrófa!”
Félre ne érts, nem azt mondom, hogy újra és újra bele kell szaladnod ugyanazokba a pofonokba! Éppen ellenkezőleg! Az azonban ténykérdés, hogy amikor egy ötlet nem sikerül – vagy egyenesen katasztrófába torkollik – ott legtöbbször nem az ötletben, hanem a megvalósításban van a hiba.
Ha tehát már évekkel ezelőtt belebuktatok valamibe, akkor azt érdemes nagyon is körültekintően végignézni, és minden lehető eszközzel felkészülni arra, hogy ugyanaz a fiaskó ne fordulhasson elő még egyszer. Vedd elő az összes dokumentációt, ami az adott esetről készült, elemezzétek ki a legtapasztaltabb, leginkább kritikus kollégákkal – és keressétek meg, hogy hol csúszott homokszem a gépezetbe.
Aztán próbáljátok meg újra! És (tényleg csak egy ötlet, de) ezúttal csináljátok jól!
Amikor egy új ötlet felmerül, a legtöbb cégvezető elsőként aszerint értékeli ki azt, hogy vajon megvalósítható-e azokkal a kompetenciákkal, amikkel a vállalata házon belül rendelkezik. Ezzel azonban nemcsak biztonságot (legalábbis egy látszólagos biztonságot) garantálsz a céged számára, hanem azt is alaposan bekorlátozod, hogy mennyire leszel képes növekedni.
Ahhoz ugyanis, hogy igazán növekedni tudjál, nemcsak a cégednek, de a benne dolgozó embereknek is fejlődniük kell. A növekedést persze elérheted úgy is, hogy folyamatosan újabb és újabb embereket veszel fel, de ennél lényegesen könnyebb és költséghatékonyabb mód a tanulás és a fejlődés.
Nézzétek végig a tervet abból a szempontból, hogy milyen készségekre, képességekre van szükség, amik nincsenek meg házon belül. Utána kezdjétek el végiggondolni, hogy melyik kollégád tud viszonylag könnyedén és viszonylag rövid idő alatt szert tenni erre a tudásra. Lesz persze olyan, amikor végül úgy döntötök, hogy túlságosan távolról futnátok neki, és jobban megéri külső szakembert bevonni (például ha új székházat szeretnétek építeni), de biztos lehetsz benne, hogy bizonyos esetekben a munkatársaid fejlesztése, tanításuk a megfelelő út. A tanulás és a fejlődésre való lehetőség az egyik legnagyobb motiváció, amit a kollégáid számára biztosíthatsz. De arról se feledkezz meg, hogy ezzel nemcsak őket, hanem a céged lehetőségeinek a horizontját is tágítod!