Már nem veszik elképesztő mennyiségben a kínaiak a luxusórákat - és ékszereket, ez pedig igencsak rosszul érinti a világ második legnagyobb luxuscégét, a svájci Richemont-t is. A vállalat a március óta eltelt öt hónapban, bár a vártnál csak kicsit gyengébb bevétel növekedést produkált, a mögötte rejlő hatások hosszabb távon sem adnak okot a nagy optimizmusra.
A világ legnagyobb ékszergyártója a devizahatásoktól megtisztítva 9 százalékos árbevétel növekedést ért el áprilisban kezdődő üzleti évének első 5 hónapjában, ami ugyan csak 1 százalékkal alacsonyabb, mint az elemzői konszenzus, de az elmúlt évi 13 százaléknál már lényegesen gyengébb.
Ami pedig még rosszabb, hogy a bevételek feléért felelős ázsiai régió növekedése 4 százalékra lassult, az egy évvel ezelőtti 12 százalékról. Ennek hátterében elsősorban a gyengébb kínai eladások állnak, amit az is hátráltat, hogy már lassan egy éve érvényben van egy, a nagy értékű ajándékok elleni intézkedés. Ezt a céges vesztegetések visszaszorítása miatt vezették be a világ legnépesebb országában.
A Richemont épp azért szenved jobban Kínában, mint a többi luxuscég, mivel a svájci társaság túlnyomó többségben órákat és ékszereket értékesít, amiket értelemszerűen gyakrabban adnak ajándékba vállalatvezetőknek is, mint mondjuk ruházati cikkeket.
A jobban diverzifikált termékportfóióval rendelkező cégek, mint az LVMH, a Kering, az Hermés, vagy a Burberry ezért tudtak mind szép eredményekről beszámolni korábban második negyedéves jelentésükben.
Ebben az évben azonban a Richemont eddig megverte főbb riválisait a tőzsdén, ugyanis több mint 25 százalékkal került feljebb az árfolyma. Ezt pedig elsősorban annak köszönhette, hogy áprilisban közölte, 30 százalékkal magasabb profitot értek el a márciusban végződő üzleti évben, mint egy évvel korábban, erre pedig nagyot ugrott akkor az árfolyam. Ráadásul később még fizetendő osztalékát is megemelte, ami újabb lökést adott a papíroknak.
A többek között, a Cartier, az IWC és a Montblanc márkákat is tulajdonló Richemont gyengébb ázsiai teljesítményét ellentételezni tudta a többi régióban elért szép növekedéssel. Az amerikai eladások ugyanis 17 százalékkal, míg az európai 10 százalékkal bővült az augusztusban végződő öt hónap során.
A részvényárfolyam 3 százalékhoz közeli mínusszal reagált a megjelent számokra, amivel alulteljesítő ma a nagy európai luxuscégekhez képest, habár azok többsége is kisebb csökkenésben van.
A Richemont árfolyama (Zürich)