Nemcsak a személyautók, hanem a haszongépjárművek értékesítési számaiban is visszatükröződik az európai autópiac folyamatos zsugorodása, mivel az autópiac ennek a szegmensében is folytatódott az értékesítések régóta megfigyelhető csökkenése.
Augusztusban csupán 98 300 haszongépjárművet regisztráltak az Európai Unióban, ami 4,4 százalékkal alacsonyabb az egy évvel korábbi értéknél - derült ki az ACEA pénteken közétett adataiból.
Ennek a könnyű szerkezetű, 3,5 tonnánál nem nagyobb gépjárművek tették ki a legnagyobb hányadát, melyekből kicsit több, mint 76,5 ezer darabot tudtak értékesíteni a kereskedők. A legnagyobb mértékű csökkenés ebben a szegmensben volt megfigyelhető, mivel itt 5,1 százalékos volt az éves visszaesés mértéke.
A 3,5 tonnánál nagyobb járművekből 18,6 ezer darab fogyott augusztusban, 2 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. Ezekből a típusokból mindössze alig több, mint 176 ezret tudtak eladni augusztusig ebben az évben az EU-ban, 8,6 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban.
A fenti csoportokban számításba nem vett 3,5 tonnánál nagyobb buszokból 3075 darab került értékesítésre, ami viszont pontosan 54 darabbal több az egy évvel korábban eladottnál. Viszont a kedvező augusztusi hónap sem volt elegendő, hogy behozza az idei évben összeszedett lemaradást, mivel még így is 5 százalékkal kevesebb fogyott idén eddig ezekből a buszokból, mint tavaly januártól augusztusig.
Országok szerint vizsgálva az értékesítések viszont kissé vegyes kép tárul elénk. Az összes haszongépjárművet figyelembe véve Romániában volt a legnagyobb a zuhanás, ahol augusztusban csupán fele annyit adtak el ezekből a járművekből, mint egy évvel korábban.
Olaszországban és Finnországban pedig közel 20 százalékos, Bulgáriában 28 százalékos, Hollandiában 18,5 százalékos volt az éves visszaesés az értékesítési számokban.
Ezzel szemben Csehországban közel 12 százalékkal, Észtországban közel 28 százalékkal, de még Magyarországon is közel 4 százalékkal többet sikerült eladniuk a kereskedőknek a haszongépjárművekből augusztusban, mint egy évvel korábban.
A járművek ezen piacának zsugorodása hasonló okokra vezethető vissza, mint a hagyományos személyautók piacának mélyrepülése. A 2008-as válság óta egyre kevesebben engedhetik meg maguknak az autóvásárlást, mivel csökkent az elkölthető jövedelmük a recesszió miatt. A válság következtében egyre magasabbra kúszott a munkanélküliség Európában, az eurózónában például már soha nem látott szinten, 12,1 százalékon mozog a munkanélküliségi ráta. Azonban a második negyedévben már némi reménysugár csillant fel a piaci szereplők számára, mivel a GDP-adatok szerint bővülni tudott az eurózóna gazdasága.
Ahogy beszámoltunk róla, 2008-hoz képest óriási mértékben összeszűkült az új személyautók piaca, idén augusztusig csupán 5,2 millió darab autó fogyott Európában, ami 1990 óta a legalacsonyabb értéknek számít.
A kedvezőtlen statisztikákra kisebb-nagyobb mínuszba csúsztak a nagy kamiongyártók részvényei, a MAN SE 0,2 százalékos, a Scania 0,6 százalékos, a Volvo pedig 1,4 százalékot esett.
A tehergépjárművek piacáról érkező európai statisztikáknak magyar kapcsolódási pontja is akad, pláne ha a Volvo, vagy Scania piacán is látunk rekciókat. Ezek a vállalatok ugyanis a Rába partnerei, mely a futómű, az alkatrész és a jármű üzletágban egyaránt exportál az európai piacokra.
A nehéz tehergépjárművek értékesítésében tapasztalható lemorzsolódás a magyar vállalat számára nehéz iparági környezetet teremt, bár a futómű és alkatrész üzletágak bevétele az év első felében még - ennek ellenére is - emelkedni tudott. A jármű szegmensben viszont közel 6 százalékkal csökkent az európai export mértéke.
Mivel az európai piacon már eddig is kedvezőtlen trendek uralkodtak, az ACEA legfrissebb adatai valószínűleg nem okoznak majd nagy felfordulást a Rába körül. Pláne úgy, hogy a befektetők a buszgyártásban rejlő potenciálra fókuszálnak már, mely piacon egyébként európaszerte az értékesítések növekedését lehetett megfigyelni.
A Rába árfolyama (Ft)