Repülőkre éhezik Kína
Óriási mennyiségű repülőre lesz szükség Kínában az elkövetkezendő 20 évben. A Boeing piaci előrejelzése szerint ugyanis több mint 5500 repülőgépet kell majd hadrendbe állítani, ami nagyjából 780 milliárd dolláros értéket jelent. Az amerikai gyártó Kínára vonatkozó piaci prognózisa úgy számol, hogy az ország repülőgép flottája háromszorozódhat 2032-ig. Az erős gazdasági növekedés és a légiközlekedés fokozatos terjedése miatt, évi közel 7 százalékos bővüléssel kalkulálnak a Boeingnél, olvasható a társaság közleményében.
A kínai légi utasok száma az idei első 7 hónapban több mint 10 százalékkal bővült, túlszárnyalva már a 200 milliós határt is, az ország légiközlekedési hivatala szerint. Az Ázsián és Kínán belüli turizmus fellendülése nagy katalizátort jelent majd a kisebb befogadású keskenytörzsű gépeknek, amiket rendszerint rövidebb távokra használnak a légitársaságok. Áprilisban jelentette egyébként a kínai idegenforgalmi hivatal, hogy a világ legnépesebb országa átvette a vezető helyet a legtöbb turistát küldő nemzetek rangsorában, megelőzve az USA-t és Németországot. A cég marketing vezetője szerint ebben a szegmensben 3900 darab megrendelésre lehet majd számítani, amit a Boeing 737-es típussal tudna kiszolgálni.
Ráadásul a Kínából, vagy Kínába irányuló hosszabb távú nemzetközi közlekedésben is 7 százalék körüli bővüléssel lehet számolni. Ez pedig a széles törzsű, nagyobb gépek, mint például a 787-es, vagy a 777-es iránti keresletet dobhatja meg.
Nemcsak a Boeing profitálhat
A Boeing idén már 31 darab áruszállító gépre nyert megrendelést az Air Chinatól, de utasszállítókat is adott el kínai vásárlóknak. Persze nem csak az amerikai cégnek fontos a kínai piac, nagy vetélytársa, az Airbus is profitálhat majd a növekedésből. Májusban az Air China 100 darab Airbus repülőre adott megrendelést, amit 2014-2020 között fognak leszállítani.
Természetesen akad kínai kihívó is, a Commercial Aircraft Corp. of China személyében, elsősorban a kisebb gépek piacán. Habár a cég augusztusban elhalasztotta C919-es repülőjének 2015-re tervezett első tesztútját, nyilatkozták a vállalatot ismerő források a Bloombergnek.
A Boeing a globális repülőgéppiacra vonatkozó kitekintésében már korábban is az ázsiai régiót tekintette a jövőbeli növekedés forrásának. Júniusi előrejelzése szerint globálisan több mint 35 ezer darab új repülőgépre lesz szükség a következőkét évtizedben, ami körülbelül 4800 milliárd dolláros üzletet jelentene.
A repülőgépgyártók igen komoly erőt mutatnak idén a tőzsdén, messze túlszárnyalva a szélesebb részvénypiacok teljesítményét lefedő indexeket. A Boeing is szédületes emelkedésben van, több mint 40 százalékot drágult, de még őt is felülmúlja az Airbusokat gyártó EADS teljesítménye, ami már 50 százaléknál is nagyobb pluszban van. Ezzel szemben az amerikai és európai részvények mozgását követő indexek "csak" 10-15 százalékkal állnak magasabban, mint január elején.