Kellemetlen jövőt vetít előre a Dow Jones Industrial Average és a Dow Jones Transportation Average együttmozgása, még pontosabban a különmozgásuk. A két nagy indexnek ugyanis a technikai elemzés egyik atyja, Charles Dow szerint meg kell erősíteni egymást, ha igazán egészséges emelkedő trendet akarunk látni a piacokon.
Márpedig utóbbi index, a szállítmányozási cégeket tömörítő Transportation index még újabb történelmi csúcsokon kaparászik, de az eredetileg ipari papírokat tükröző Industrial index láthatóan nem tudott már magasabb csúcsot ütni. Az így kialakult divergencia pedig az elmélet értelmében arra utalhat, hogy a nagy menetelés mögötti technikai „szerkezet” megroppant, és lassan készülhetünk a trendfordulóra, vagy legalábbis hosszabban elnyúló oldalazásra a részvénypiacokon.
100 éves okoskodás
Az elmélet hátterének megértéséhez persze muszáj tudnunk, hogy az egészet Charles Dow nem tegnap, de még nem is a múlt héten, hanem a 20. század elején dolgozta ki az amerikai gazdaságra építve. Akkoriban a nagy ipari központokban működő ipari vállalatok, és az ezeket a központokat a fogyasztókkal és egymással összekötő vasutak határozták meg a gazdaság dinamikáját. Ha az egyik szektorban valami gyengeség jelentkezett, ami a tőzsdére is átszivárgott, akkor az az egész makrokörnyezetre nézve negatív képet festett. Innen jön az elvárás, hogy a két index erősítse meg egymást.
Napjainkra persze a két szektor és így a két index fontossága is átalakult, és az elmélet helyességét is könnyebb megkérdőjelezni. Ezzel együtt az elmúlt évek stabil emelkedésében csak egyetlen igazán látványos divergenciát fedezhetünk fel. 2012-ben a szállítmányozási vállalatokat tömörítő index nem igazán tudott emelkedni, miközben a Dow Jones Industrial Average az év eleji megingás után újabb csúcsot ütött. Ez arra utal, hogy talán utóbbi index az igazán mérvadó, így most hiába mozog új csúcson a Transportation index, az „ipari” index lekonyulása tényleg az elgyengülésről árulkodik.
Kár lenne persze egyetlen ilyen jelzést készpénznek venni, és erre alapozni a befektetési stratégiánkat. Ha mindehhez azonban hozzávesszük azokat a bizonytalanságokat, amiket az amerikai politikusok megállapodása a legkevésbé sem oldott meg, vagy a korábbi súlyos válsággal látott masszív párhuzamot, máris megtalálhatjuk az okot az óvatosságra az amerikai részvénypiacokkal szemben. Az is lehet persze, hogy a Transportation index adja a valós jelet, és szépen maga után húzza majd az egész részvénypiacot.