Kockázatos húzás a japán vezetéstől
A várakozásoknak megfelelően 5 százalékról 8 százalékra emeli áprilistól a forgalmi adót a japán kormány – jelentette be Shinzo Abe miniszterelnök. A japán vezetés így kívánja leszorítani a tekintélyes, közel 10 százalékos GDP-arányos költségvetési hiányt, hogy kordában tudja tartani irdatlan méretű államadósságot, ami már az ország GDP-jének 214 százalékát teszi ki, és meghaladta az 1000 billió (azaz 1.000.000.000.000.000) jent.
A fogyasztási adó emelésével viszont nagyon „ingoványos talajra tévedt” a japán kormány, mivel a lépés éppen a magára találó gazdaság növekedését akaszthatja meg a fogyasztás visszafogásán keresztül. Az átlagosnál alacsonyabb fogyasztási hajlandóságú japán lakosság így még inkább csökkentheti kiadásait, és inkább még jobban a megtakarítások felé kezdhet fordulni.
Emiatt az utóbbi 15 évben egyetlen kormány sem mert hozzányúlni a forgalmi adóhoz, látva a legutóbbi, 1997-es adóemelés hatásait. Akkor 3-ról 5 százalékra emelték az áfát, amire mély recesszióba csúszott vissza Japán, nagy részben a súlyosbodó defláció következtében (a mélyrepülésben szerepet játszott az akkori ázsiai válság, és a japán bankrendszer krízise is).
Így nagy kérdés, hogy jelenleg van-e már olyan állapotban a japán gazdaság, hogy megbirkózzon a mostani fiskális szigorítással. A legutóbbi GDP-adat mindenesetre optimizmusra ad okot, mivel aszerint 3,8 százalékos volt Japán növekedési üteme negyedéves alapon, ami messze felülmúlta a várakozásokat. Éves alapon pedig szintén várt feletti, 1,2 százalékos volt a növekedés. Ez arról árulkodott, hogy egyre jobban kezd beérni a kormány és a jegybank közös, a gazdaság felpörgetésére tett erőfeszítésének gyümölcse.
A közgazdászok számításai szerint viszont 4,5 százalékkal zsugorodhat majd a japán gazdaság az adóemelések életbe lépése után az áprilissal kezdődő második negyedévben éves alapon. Ezután viszont újra növekedési pályára állhat Japán, bár a gyenge második negyedév miatt 1,6 százalékra csökkenhet az éves növekedés 2014-ben, az idei évre várt 1,9 százalékos bővülés után – írja a Bloomberg.
Hogy csökkentsék az adóemelés negatív hatásait, a miniszterelnök az adóemeléssel párhuzamosan egy 5 ezer milliárd jenes fiskális ösztönző csomagot is bejelentett. A program keretösszege ráadásul tovább emelkedhet az adóemelések hatásaitól függően. Ez segíthet lehetővé tenni a forgalmi adókulcs további, 10 százalékra történő emelését, amit 2015-ben szeretne végre hajtani a vezetés.
Shinzo még szeptemberben utasította szakembereit, hogy dolgozzanak ki egy olyan ösztönző programot, ami segíthet lendületben tartani a japán gazdaságot. A pénzügyminisztérium már akkor jelezte, hogy támogatja az adóemelést, és közölte, hogy a lehetséges ösztönző programnak legalább 2 ezer milliárd jen keretösszegűnek kell lennie, hogy elkerülhetővé váljon a gazdaság lassulása.
Ezen túl nagy segítség lehet Japánnak a 2020-as nyári olimpia megrendezése, ami lendületben tarthatja a gazdaságot az óriási beruházásoknak köszönhetően. Továbbá olyan hírek is napvilágot láttak az utóbbi időben, hogy a kormány a vállalatokat terhelő társasági adó csökkentését tervezi, hogy minél több tőkét tudjon az országba csábítani.
Az elmúlt hónapokban Japánban látott kedvező folyamatokat egyelőre pozitívan értékelik a nagyvállalatok is, ezt jelzi, hogy a Tankan hangulatindex 12 pontra nőtt szeptemberben, ami 2007 decembere óta a legmagasabb értéknek felel meg.
Pesszimisták a szakértők
Számos szakértő kételkedik abban, hogy a mostani adóemelések sikerre vezetnek, és szerintük azok inkább csak még mélyebbre fogják taszítani a szigetországot. Múlt héten a világ legnagyobb nyugdíjalapjának, a japán Government Pension Investment Fundnak az egyik vezető tanácsadója, Takatoshi Ito jelentette ki, hogy legalább 20 százalékra kellene emelni a forgalmi adót, különben szakadékba zuhan Japán.
Napokkal később pedig a világhírű Soros György egykori tanácsadója, Takeshi Fujimaki okozott meghökkenést azzal a nyilatkozatával, melyben kijelentette, hogy Japánban elkerülhetetlen a fiskális összeomlás, mivel sem a 2020-as olimpia, sem a forgalmi adó megemelése nem segít a szigetországon.
Takahira Ogawa, az S&P elemzője szintén pesszimizmusának adott hangot, és szerinte nagyon valószínűtlen, hogy a lépéssel sikerül felére csökkenteni a költségvetési hiányt. Az adóemelés csak a deficit és az államadósság növekedésének ütemét fogja lassítani, érdemi csökkenést nem fog okozni egyik esetben sem. Ogawa kijelentette, hogy a hitelminősítő visszavághatja Japán adósbesorolását, ha az országban nem sikerül csökkenteni a költségvetési hiányt a közeljövőben.
Emiatt a mostani adóemelésnek számos gazdasági és politikai kockázata van. Ha a pesszimista forgatókönyvek válnak valóra, és Japán valóban visszacsúszik a recesszióba, abba Shinzo Abe miniszterelnök és kormánya is belebukhat.