„A tavalyi lépésünk olyan hatalmas volt, mint amilyen kicsi a boltunk” – kommentálta Vágó Réka divattervező, hogyan nyitották meg tavaly az első üzletüket. A 2005-ben megalkotott „rekavago” cipőmárka gazdája azért küzd, hogy kitörjön a szűk piacról, így most az újabb nagy ugrásra készül.
Az uniós pénzből is gazdálkodó Széchenyi Tőkebefektetési Alap (SZTA) összesen 126 millió forintot fektet két fiatal magyar divattervező cégeibe. Vágó Réka Pinta Kft.-je két ütemben 69,5, Abodi Dóra Artabo Kft.-je 57 millió forint tőkét kap, hogy az egyedileg tervezett ruhadarabjaikat és kiegészítőjüket nagyobb közönség elé vihessék, és megcélozhassák a nemzetközi piacokat.
„Cipőket akartam készíteni. Gyönyörű, egyedi női bőrcipőket” – idézte fel Vágó Réka, hogyan vágott bele 2003-ban az egyedi cipőkészítésbe. Tizenkét évig táncolt, így tudja, milyen az, ha nem kényelmes a cipő. „A versenytáncnál szépnek és kényelmesnek kell lennie a cipőnek” – mondta, és elmondta, hogy volt vevője, aki visszahívta a vásárlás után, hogy órákig volt az alkalmi cipőjében, mégse törte fel a lábát.
Nem tudta, hogy fog kinézni
Először teljesen egyedi darabokat készített, ahol „a vevő nem tudta, hogy fog kinézni a cipő a végén”, később pedig kollekciók összeállításába is belevágott. A terjeszkedéssel egyre inkább előtérbe kerül a tömeggyártás, de Vágó Réka nem aggódik amiatt, hogy ez elkoptatja az egyediséget. Mint mondta, a legnagyobb márkáknál is egyedi darabok kerülnek a kiállításokra, magazinokba, de a vásárlók a kollekciókat veszik meg.
A 2005-ben megalkotott márkával 2010-ben elnyerte a Cosmopolitan „Legjobb divattervező” díját, ő tervezte az Amerikai Kereskedelmi Kamara „Women of Excellence” fődíját. Erre az elismertségre építve először Magyarországon szeretné megerősíteni a márkát, elérhetőbbé tenni a vásárlóknak, aztán kezdene bele a terjeszkedésbe.
A SZTA pénze az itthoni erősítésre szolgál. Vágó Réka fél éven belül szeretne egy belvárosi márkaüzletet nyitni, és megerősíteni a jelenlétét az esküvői piacon. Elmondása szerint már most is nagyobb a kereslet annál, mint amennyit ki tudnak elégíteni, ezért ebben is erősíteniük kell. „Baromi jó cipőtervező vagyok, de kell mellém egy csapat” – magyarázta viccelve a szerénytelenségével, hogy miért fordult a tőkebefektetőhöz.
Dóra Kuvaitban
Hasonló cipőben jár Abodi Dóra, aki viszont ruhákkal és kiegészítőkkel foglalkozik, teljes kollekciókat is készítenek. A Dora Abodi márkát bevezették már a keleti piacokra, értékesítik Dubaiban, Kuvaitban és Japánban is. A szélesebb körű értékesítéshez Milánóban, Párizsban úgynevezett showroomokat kerestek, azaz olyan partnereket, akik segítik őket a nemzetközi terjeszkedésben.
Abodi Dóra szerint ők is csak a cégépítés elején járnak, ehhez gondolják megfelelő partnernek az SZTA-t. Azért az állami irányítású alapot választották, mert ők nem szólnak bele a cég irányításába. Ugyanakkor létrehoznak egy felügyelőbizottságot mindkét divatcég esetén, hogy ellenőrizzék az üzleti terv végrehajtását. Csuhaj V. Imre, az SZTA elnök-vezérigazgatója szerint céljuk az, hogy néhány év múlva úgy szálljanak ki a két cégből, hogy azok alkalmasak egy nagyobb tőkebefektetésre.