Coriolan Sever Filip elmondja, társaságuk újabban kiemelt hangsúlyt fektet a középtávú, jellemzően KKV-beruházást ösztönző finanszírozási programjaira. Ezen belül nagyobb teret kapott a termelőeszközök és a szállítmányozási eszközök finanszírozása, ahol az UniCredit Leasing nemcsak az iparágakhoz gondosan igazodó finanszírozást biztosítja az ügyfeleinek, hanem szakági rálátással teljes körű nemzetközi és hazai gépismeretet is. Előtérbe kerültek az EU által támogatott programok, amelyek a versenyképesség megőrzésének kedveznek.
A Portfolio kérdésére, a járműfinanszírozásban mely konstrukció volt a legnépszerűbb, Coriolan Sever elmondta, a személy- és kishaszon-gépjárművek tekintetében szinte kizárólag forint alapú finanszírozás a keresett. Csak néhány olyan cég esetében merül fel az euró alapú finanszírozás, amelyek bevételeik meghatározó részét is euróban realizálják, számukra ez a kisebb kockázat. A zárt végű pénzügyi lízing mellett már 10 százalék feletti a nyílt végű lízing részesedése, de flották esetén a bérlet vagy operatív lízing továbbra is népszerű. Az euró alapú nyílt végű pénzügyi lízing a nagyhaszonjárművek esetében általános, mert ehhez kell a legkisebb sajáterő és ez illeszkedik leginkább a szállítmányozók árbevételéhez.
Személy- és teherjárművek esetében az UniCredit Leasing négyéves futamidőre kalkulál a legkisebb közvetlen költséggel, illetve legmagasabb maradványértékkel. Partnerei jellemzően hosszú távon gondolkodnak, számukra a járművek használati eszközök. Ha a partner a futamidő végén meg akarja venni a járművet, azt csak nyílt végű pénzügyi lízing esetén teheti meg. Személyautóknál még olyan új ez a konstrukció, hogy nincsenek releváns tapasztalatok, de teherautók esetéről elmondhatják, egyre ritkább a vásárlási szándék a futamidő végén. Ha az autó visszakerül a finanszírozóhoz, azt a lízingelő cég elsősorban a hazai piacon fogja értékesíteni.
Coriolan Sever Filip elmondta, cégük nyitott az elektromos autók finanszírozására, része is ilyen jármű a portfoliójuknak, a piaci igény viszont alacsony. Egyelőre nincs realitása annak, hogy tömegtermékként kezeljék, és teljesen általános paramétereket határozzanak meg a finanszírozásukra.
A finanszírozott mezőgazdasági gépek aránya a válság után drasztikusan, 50 százalékról 35 százalékra csökkent, a Növekedési Hitelprogram hatása nélküli a finanszírozási arány 2013-ban 35-40 százalék között mozog, ezt segíti a könnyen elérhető 50 százalékos állami kamattámogatás és a hitelprogram is. Ez utóbbit is figyelembe véve a finanszírozási hányad idén elérheti az 50 százalékot. A mezőgazdaságban termelői oldalon érdekelt vállalkozások a forint alapú megoldásokat preferálják.
Az a trend, hogy a gazdálkodók a hatékonyság növelése érdekében egyre nagyobb kapacitású és drágább gépek a kelendőek. Ezt támogatja, hogy egyre többen térnek át az intenzív termesztési technológiákra – nagyobb ráfordításokkal lényegesen nagyobb hozamokat lehet elérni, így a termelés biztonság is nő. Ezen intenzív technológiák csak nagy kapacitású, pontos és megbízható gépekkel tarthatók be. Kulcskérdés, hogy az adott művelet a szükséges időben és minél rövidebb idő alatt történjen meg – a késedelmes növényvédelem komoly terméskiesést okozhat, vagy ha a búza betakarítás előtt többször megázik, az minőségromlást okoz, ami az árat csökkenti 10-20 százalékkal. A gépberuházás tehát, ha az minőségi cserét jelent, gyorsan megtérül.
A finanszírozásnál igényelt futamidő jellemzően öt év, az átlagos önerő áfa + 15 százalék. Az erőgépeket jellemzően 5-8 éves korukban cserélik le a gazdálkodók, egy jól karbantartott traktor értéke 5 éves korára a beszerzési ár 40-50 százalékára esik, így csere esetén a használt gép értéke általában biztonsággal lefedi az új gép finanszírozásának önerejét.
Az UniCredit Leasing az ügyfelei bonitásvizsgálati protokollján válság hatására sem változtatott, a korábban kialakított, ágazatonként eltérő kockázati stratégiája mindeddig hatékonynak és krízisállónak bizonyult.