Amint az utolsót hajtjuk naptárunkon, és nekivágunk a decembernek, szinte valamennyi tőzsdésnek egyből eszébe jut: Kezdődik a Mikulás-rali! A Mikulás-raliról már-már legendák keringenek a tőzsdén, miszerint a „leleményes” befektetőnek ilyenkor semmi mást nem kell tennie, mint december elején jól bevásárolnia, aztán az ünnepek közötti mézeskalácsozás közepette elégedett mosollyal számolni a pénzt, amit a „szokásos” decemberi emelkedés eredményez. Mitől van ez az egész? Ennyire egyszerű lenne? Idén is lesz? Nos, ezekre a kérdésekre keressük most választ.
Mikulás-rali? Az meg mi?
A Mikulás-rali jelenséget az egyik legerősebb szezonális hatásnak tartják a részvénypiacon, ami alapvetően arról kapta nevét, hogy a tapasztalatok szerint decemberben a piacok hajlamosak az átlagnál nagyobb emelkedéseket produkálni. Így lényegében ez olyan, mintha a Mikulás hozná a profitot. Elsőként a jelenségre Yale Hirsch hívta fel a figyelmet, 1972-ben megjelent The Stock Trader’s Almanac című kiadványában.
Mitől lehet a Mikulás-rali?
Valójában persze szó sincs arról, hogy a Mikulás létezik, és míg másoknak virgácsot, addig a befektetőket busás hasznot hoz. A Mikulás-rali jelenség ugyanis több tényező szerencsés együttállásának következménye, melyek nagyon is racionális döntések következménye:
Tényleg működik? Tényleg működik!
Sokan jogosan teszik most fel a kérdést, ha tényleg ennyire egyszerű, akkor miért nem csinálja ezt mindenki? Mi sem lenne egyszerűbb, fognánk az összes pénzünket, és mondjuk hatalmas tőkeáttétellel felvéve a pozíciót máris óriási nyereséget könyvelnénk el. Ha azonban jobban belegondolunk, általában a tőzsdei igazságok (sok más empirikus tapasztalattal együtt) csak addig működnek, míg kevesen figyelnek rájuk.
Pedig ha a következő ábrát megvizsgáljuk, akkor látható, az 500 legnagyobb amerikai vállalatot tömörítő S&P 500 általában jól szerepelt decemberben, az elmúlt 50 évben 37-szer, tehát az esetek közel 75 százalékában tudott emelkedni. Átlagosan egyébként 1,5 százalékot, ami azért annyira nem nevezhető gyenge hozamnak egy hónap alatt. Sőt!
Ha a többi hónapra is elvégezzük a hasonló értékelést, akkor fenti állításunk megerősítést nyer, a decemberi hónap ugyanis szinte a legerősebbnek számít az évben, igaz, április még ennél is jobb. Áprilisban ugyanis még ennél is nagyobb, átlagosan 1,56 százalékos hozamokat lehetett elérni az elmúlt 50 évben, de a decemberi 1,52 százaléktól nem tekinthetjük szignifikánsnak az eltérést.
Még egy kis érdekesség
A Mikulás-rali hatás tehát látszólag működik, ám nem árt figyelembe venni egy fontos dolgot. Ha ugyanis mindenki hisz a Mikulás-raliban, akkor már jóval előtte, például novemberben elkezdhetnek a befektetők bevásárolni, ami természetesen felhajtja az árakat. Így pedig bár látszólag a jóslat önbeteljesítővé válik, mégis időben korábban valósul meg a piacokon a Mikulás-rali.
Ennek szellemében megvizsgáltuk az S&P 500 elmúlt 50 évre vonatkozó havi teljesítményét, mind a decemberi, mind pedig a novemberi hónapokra. A könnyebb szemléltetés érdekében 5 éves mozgóátlagokat számoltunk ki a november és decemberi hónapokra is, így megkaptuk, hogy pl. az 1991-ig tartó 5 évben, decemberben átlagosan 5 százalékot erősödött az S&P 500, míg novemberben átlagosan 1,4 százalékot gyengült.
Az adott hónapok legutolsó 5 évben látott átlagos teljesítményei között pedig viszonylag érdekes, ciklikus kapcsolat figyelhető meg. Ha ugyanis decemberben elkezd átlag felett teljesíteni a piac, akkor novemberben hajlamos átlag alatti emelkedéseket, vagy épp visszaeséseket produkálni az index. Ebből pedig azt a következtetést vonhatjuk le, ha novemberben már "elszalad" a piac és jól mennek a részvények, akkor a Mikulás-rali bizony jó eséllyel maradhat el.
Ha pedig már statisztikai adatokat vizsgáljuk, akkor muszáj hozzátennünk, 2013-ban bizony nem szerepelt rosszul novemberben az S&P 500, az elmúlt évek novemberi rossz teljesítményében tehát könnyen lehet, hogy most értünk el a fordulóponthoz. Ebből pedig akkor az következhet (a számítások szerint), hogy a jó decemberi szereplésnek lassan vége lehet, és a következő években nem igazán lesz majd Mikulás-rali a tőzsdén.
Összességében tehát elmondható, noha a Mikulás-ralinak valóban lennének racionális okai, a befektetők sok esetben már előre felhajthatják az árakat, melyek aztán a decemberi ünnepek közepette már nem igazán mozdulnak feljebb. Pont annyi esetben, ami már elegendő ahhoz, hogy kijelenthessük: Aki vakon bízik a Mikulás-rali jelenségben, az legalább annyira tévhitben él, mint az, aki még hisz a Mikulásban.