A válaszokból összefoglalva az derül ki, vállalkozóink derűlátóbbak a nemzetközi és a régiós átlagnál is, vállalataink egyre pozitívabban értékelik a nemzetközi és a magyar gazdasági helyzetet, fontos számukra a földrajzi terjeszkedés, érzik az innováció jelentőségét, és nagy hangsúlyt fektetnek a kutatás-fejlesztésre.
„Az EY felméréséből egyértelműen kiderül, hogy a cégek túlnyomó többsége határozott növekedési programot kezdett el követni. Ez egyrészt rendkívül pozitív hír a magyar gazdaság egészét tekintve. Másrészt fontos üzenet minden cég számára, hogy merészebb, bátrabb stratégiát kövessenek annak érdekében, hogy megőrizzék versenyképességüket. Ez az időszak az aktív döntések és a jövőbe tekintés ideje a mostani a cégvezetők számára” – mondta Dezse Margaret, az EY Tranzakciós Tanácsadási Szolgáltatások Üzletágának vezető partnere.
A magyar válaszadók túlnyomó többsége szerint egyre kedvezőbb az üzleti környezet: 76 százalék szerint javul a világgazdasági helyzet. A tendenciát bizakodva figyelik a hazai cégek, mind a nemzetközi, mind a regionális átlagot felülmúlják ebben. Globális szinten ugyanis csupán a megkérdezettek 65 százaléka, a környező országokban pedig mindössze a vállalatvezetők 59 százaléka nyilatkozott pozitívan a világgazdasági helyzetről.
Arra vonatkozóan, hogy milyen tényezőket tartanak prioritásnak a vállalatvezetők napjainkban, egységes képet mutatnak a nemzetközi, régiós és hazai adatok. A lista első helyén a hatékonyság és a költségek kordában tartása szerepel, a második legfontosabb szempont pedig a kockázatmenedzsment – mutat rá a jelentés.
A megkérdezett hazai vállalatvezetők minden tekintetben optimistábban látják a magyar gazdaság helyzetét, mint fél évvel ezelőtt. Csaknem minden második vezető – 44 százalékuk – úgy számol, 1-3 százalékos gazdasági növekedés várható Magyarországon a következő egy évben. Emellett pozitívabban értékelik a rövid távú piaci stabilitást, az elérhető hitelállomány bővülését, valamint a céges bevételek növekedését.
A gazdasági növekedésbe vetett bizalom tükröződik a rövidtávú tervekben is: a magyar cégvezetők négyötöde nyilatkozott úgy, hogy szinten tartja vagy növeli alkalmazottainak számát a következő egy évben. Ez az arány nagyságrendileg megfelel a régiós átlagnak. Emellett a megkérdezettek középtávú terveiben 58 százalékos arányban szerepel az új földrajzi piacok feltérképezése, valamint az innováció és a kutatás-fejlesztés, mint a növekedés egyik hajtóereje. Mindkét terület hangsúlya magasan a nemzetközi és a régiós átlag felett áll. Ami pedig a nehézségeket illeti: a döntő többség szerint az eurózóna elhúzódó gazdasági válsága jelenti majd 2014 első felében, vagy a teljes évben a legnagyobb kihívást.