Széles Gábor kastélyszállójáról nemrég megírtuk, hogy jogtalanul használja az egyik csillagját, és ezt a szállodaszövetség is megerősítette. De a zalacsányi hotel csak azért bukhatott le, mert korábban önkéntesen csatlakozott a szövetség minősítő rendszeréhez. Ha kimarad a Hotelstars nevű nemzetközi rendszerből, akkor kitehetett volna akár egy ötödik csillagot is, jogilag azzal sem lehetne gondja.
A Hotelstarshoz az indulás óta eltelt három év alatt 358 magyarországi szálloda csatlakozott – közölte érdeklődésünkre a rendszert a szövetséggel közösen működtető Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM). A KSH adatai szerint összesen háromszor ennyi hotel van az országban, és akkor a panziókat még nem számoltuk. Tehát sok száz szálláshely annyi csillagot használ, amennyit jónak lát.
Ez a helyzet azért állt elő, mert 2009-ben egy uniós irányelvhez igazodva megszűnt a korábbi, központilag meghatározott feltételek alapján működő kategóriarendszer. A helyébe a szakmai szervezettel közösen kidolgozott Hotelstars lépett, csakhogy ebbe nem kötelező belépni. A logója ugyan védjegyoltalom alatt áll, de a csillag mint kategóriajelzés nem: bármelyik szálloda használhatja.
Tavaly június 30-áig egyfajta átmeneti állapot állt fenn, amennyiben lehetőség volt rá, hogy a hotelek a korábbi osztályba sorolásnak megfelelően hirdessék magukat, de több mint egy éve erre sem lehet hivatkozni. A Hotelstars is csak olyan általánosságokat ír a honlapján a minősítést meg nem szerző hotelekről, hogy be kell tartaniuk a fogyasztóvédelmi törvény előírásait a fogyasztók megtévesztésének tilalmáról.
Az NGM-ben is úgy gondolják, hogy ez így nincs teljesen rendben. "Szakmailag nem fogadható el, hogy egyes szállodák használnak a szállodák szolgáltatási színvonalára utaló megkülönböztető jelzést – többnyire a csillagokat – úgy, hogy annak hátterében nincs számon kérhető szakmai kritériumrendszer" – írta kérdéseinkre Horváth Viktória turizmusért felelős helyettes államtitkár.
Horváth Viktória szerint az a kérdés, hogy valóban elérhetők-e – és olyan minőségben – az adott szolgáltatások, mint ahogyan arról a szálloda a fogyasztót tájékoztatja, és "megfelel-e a nyújtott szolgáltatási színvonal az adott csillagszám által kifejezett minősítésnek egy általánosan tájékozott fogyasztó szemszögéből". Elismeri azonban, hogy "ennek vizsgálata jelenleg nehézségeket okoz a jogalkalmazó hatóságoknak".
A helyettes államtitkár válaszából kiderül, hogy a tárca állásfoglalást kért az Európai Bizottságtól a védjegyrendszer esetleges kötelezővé tételéről vagy a csillaghasználat azon kívüli megtiltásáról. Amíg az állásfoglalás megérkezik, lényegében a szálláshelyek üzemeltetőinek önmérsékletében lehet bízni.
A védjegyhasználatra jogosult hotelek névsorát elnézve úgy tűnik, a legdrágább kategóriában több szálloda nem tartja szükségesnek, hogy legyen Hotelstars-emblémája – nekik nyilván elég a veretes nevük. Ugyanakkor érdekes helyzet alakulhat ki, ha az NGM-nek sikerül elérnie, hogy megtilthassa a csillagozást a Hotelstars rendszerhez megátalkodottan nem csatlakozóknak, beleértve a budapesti luxushoteleket is.
Megkérdeztük a Magyar Turizmus Zrt.-t is, egyebek mellett arról, hogy tapasztalták-e már azt, hogy egyes szállodák visszaélnek a helyzettel, illetve külföldön jellemzően milyen a jogi helyzet, van-e kötelező minősítés. Az állami cég egyik kérdésünkre sem válaszolt, csak annyit közölt, hogy fontosnak tartja és támogatja a Hotelstars rendszer működését.
A Hotelstars nem kapcsolható ki