Miközben december utolsó néhány hete a kereskedelemben arról szól, hogy a karácsony előtti őrületben minden eladható, január első néhány hete ennek az ellentéte: most van az, amikor boldog-boldogtalan visszaviszi a neki nem tetsző ajándékokat.
Ha kereskedő vagy, ez eléggé stresszes időszak.
Ha viszont online kereskedő vagy, és a visszavételi politikád megfelelően ügyfélbarát, könnyen lehet, hogy a siker kulcsát tartod a kezedben.
Az ünnepek alatt készült, monumentális felmérés szerint ugyanis, amelyben világszerte mintegy 21 millió vásárló csaknem 900 millió online tranzakcióját vizsgálták, nem az ár a legfontosabb szempont az online kereskedő kiválasztásakor. Természetesen továbbra is vannak olyan termékkategóriák, ahol az ár döntő szerepet játszik, de összességében az internetes vásárlás mára már másról szól.
Hogy miről?
Az elemzés összesített adatai szerint pont az áruk visszavételi feltételei játsszák a legfontosabb szerepet és jelentik a legnagyobb versenyelőnyt az online üzletek számára. Az online értékelések, és - különösen a vásárló szociális networkjéből érkező - visszajelzések szintén döntő szempontot jelenthetnek, míg az ár sokszor csak harmadik legfontosabb szempontként kerül a képbe.
Ha az árukategóriák szerinti megoszlást nézzük, akkor még árnyaltabb képet kaphatunk.
Eszerint az áruk visszavételi feltételei vezetnek minden olyan kategóriában, ahol a hagyományos vásárláskor kritikus lenne felpróbálni vagy kézbe venni a terméket: vagyis a ruházati cikkek, az ékszerek és a lakberendezési tárgyak kategóriájában, míg az ár azokon a területeken számít továbbra is a legfontosabbnak, ahol az áruk jól ismertek vagy jól körülírhatóak a vevők számára, így a műszaki és az egészségügyi cikkek területén.
A bizalmi faktorokon (értékelések, ajánlások) túl fontos szempontot játszanak még a szállítás sebessége illetve az ügyfélszolgálat elérhetősége is.
A felmérést készítő szakemberek egyéb érdekes következtetést is levonatk a rengeteg vásárlói adat tanulmányozása közben.
Szerintük az online vásárlói élmény továbbra is kilométerekkel kullog a "valódi" vásárlás élménye mögött.
"Nincs az a kereskedő, aki ne tudná, hogy mielőtt el akar adni valamit, kérdéseket kell feltennie a vevőnek, hogy pontosan az igényeinek megfelelő terméket tudja ajánlani," mondja Brady Cassidy, a felmérést készítő Granify cég marketingvezetője. "Ehhez képest az online boltok döntő többsége továbbra sem szól másról, mint hogy 'itt a legjobb és legújabb termékem, most azonnal vedd meg!'".
Cassidy szerint az is csalóka, hogy az online boltok többségének a dizájnját A/B teszteléssel, statisztikai alapon alakítják ki - ami távolról sem biztos, hogy az optimális vásárlói élményhez vezet.
Miközben a valódi kiskereskedelemben már rájöttek az ügyfél egyedi igényeinek kiemelt fontosságára, aközben ez a szemlélet - a felmérés tanúsága szerint - egy rendkívül elavult szemléletre épül.
Két gyors tipp, hogy hogyan építhetsz bizalmi kapcsolatot az online ügyfeleddel:
Az interneten nem feltétlenül fognak tőled vásárolni a honlapod első megtekintésekor. Ha értékes információval szolgálsz - és például megtanítod a majdani vásárlóidat, hogy hogyan és mire használhatják a termékeidet, hogyan, és milyen szempontok alapján válogathatnak közöttük -, jóval nagyobb az esélye annak, hogy majd konkrét vásárlási szándékkal is a te honlapodra fognak visszatérni.
Az nagyon jó, ha lehetővé teszed a vásáróid számára, hogy értékeljék a termékeidet, de még jobb, ha erre konkrétan meg is kéred őket a vásárlás után. Ne feledd: minél több, őszinte és elfogulatlan értékelésed van, annál megbízhatóbbnak tűnsz majd az új vásárlók szemében is!