Poénra vette a Facebook, hogy elveszti a felhasználóit

Mark Zuckerberg beszél a Facebook központjában tartott sajtótájékoztatón a kaliforniai Menlo Parkban
Vágólapra másolva!
Mutassatok egy magyar céget, aki bevállalna egy ilyen lépést: miután a Princeton Egyetem megjelentetett egy tanulmányt, amely szerint a Facebook hamarosan elveszti a felhasználói nagy részét, nem hepciáskodtak, nem kezdtek cáfolni - egyszerűen poénra vették az egészet.
Vágólapra másolva!

Azzal vágtak vissza, hogy kimutatták: 2021-re már senki nem fog a Princetonra járni.

Pedig az eredeti tanulmány egyáltalán nem viccből készült.Még múlt héten okozott nagy megrökönyödést az a princetoni tanulmány, amely analógiát vont az új ötletek és a különböző járványok életciklusa között, és azt hozta ki eredményül, hogy a Facebook három éven belül elveszíti a felhasználói 80 százalékát.

Járványmodell

Az érvelés - a kemény végkövetkeztetés ellenére - meglehetősen instabil lábakon áll: abból indul ki ugyanis, hogy az online közösségekhez a felhasználók azért csatlakoznak, mert a barátjaik is csatlakoztak, ez pedig olyan, mint amikor valaki a környezetében lévő emberektől kap el egy vírust.

Mark Zuckerberg beszél a Facebook központjában tartott sajtótájékoztatón a kaliforniai Menlo Parkban Forrás: AFP/Getty Images/Justin Sullivan

A modell egyébként jól leírja a népszerű közösségi oldalak felfutási trendjét - de mi a helyzet a "gyógyulással"?

A gyógyulás a kutatás szerint szintén hasonlóan exponenciális módon történik: ahogy egyre többen elveszítik az érdeklődésüket a Facebook iránt, úgy az valóban egyre érdektelenebbé válik, amitől még többen szoknak le róla, ez pedig egy öngerjesztő spirált indít be.

A modellel egyébként az a probléma adódik, hogy valószínűleg nem állja meg a helyét.

  • Anélkül, hogy elvesznénk a technikai részletekben, elég, ha végiggondolunk néhány körülményt, amivel nem számoltak:
  • A Facebookot - és a többi online közösségi szájtot - folyamatosan fejlesztik, aminek az a célja, hogy minél tovább fenntartsa az érdeklődését a felhasználóinak. Ez a fertőzésekre nem kimondottan jellemző.
  • Ugyan az exponenciális növekedést valóban a korai felhasználók kezdték, azonban a járványokkal ellentétben nem úgy tűnik, hogy a korai megfertőzöttek "hamarabb gyógyulnának", mint akiket csak később ért el a hullám. A leiratkozási hullámot (és valóban elkezdődött a felhasználók számának lassú csökkenése, legalábbis Amerikában) annak kellene elindítania, hogy a felhasználók barátai magára hagyják a szájtot - ám míg a felfutást a véleményvezérek és azok a júzerek kezdték, akik komoly hatással voltak a környezetükre, addig a megfigyelések szerint azok iratkoznak le, akik később, a többiek hatására csatlakoztak a szájthoz, így nem valószínű, hogy az ő eltűnésük hatása is olyan meghatározó lesz.
  • A modell felépítéséhez - jobb adatok híján - a MySpace felfutása és hanyatlása során szerzett tapasztalatokat használták, azonban könnyű belátni, hogy a két cég menedzsmentje között óriási a különbség, ez pedig alighanem hatással lesz a két termék életciklusára is.

A riposzt

Az igazán érdekes azonban az, ahogy a Facebook reagált a sötét jövőt prognosztizáló - egyébként komoly hátterű tanulmányra.

Nem kezdtek tiltakozni, nem kezdtek cáfolni, és nem is mentek el szó nélkül az eset mellett.

Egyszerűen kifigurázták a tanulmányt.

A replika a Facebook egyik adatbányászától, Mike Develintől származik, amely könyörtelenül kifigurázza a princetoni tanulmány tudományosan gyenge lábakon álló pontjait.

Szerinte ugyanis a tanulmány alapvetően összekeveri a korrelációt (a különböző adatok egybeesését) az ok-okozati viszonnyal.

És hogy ezt a kutatási bakit élőben is illusztrálja, válaszként rákeresett a Princeton Egyetem téziseire mutató hivatkozásokra a Google egyetemi dolgozatait gyűjtő adatbázisában, a Google Scholaron.

A hivatkozások száma - mit ad Isten - erőteljes és látványos csökkenő tendenciát mutatott. Ugyanígy csökkent az egyetem népszerűsége a Google Trends-en, ami - a Facebook szakembere szerint - közvetlen összefüggésben van a beiratkozó hallgatók számával.

Csökken az érdeklődés a Princeton Egyetem iránt - legalábbis a Facebook adatgurui szerint. Forrás: Google Scholar

Innentől kezdve már nem is kellett mást tennie, mint projektálnia a csökkenést a következő néhány évre, és már készen is volt az ál-következtetés:

"A tendenciák elemzése azt mutatja, hogy az egyetemre beiratkozók száma 2018-ra a mostani felére csökken, 2021-re pedig már senki nem fog a Princetonra beiratkozni," állította Develin, hol máshol, mint egy Facebook feljegyzésben. Hogy a replika jól sikerült, azt jelzi az a 10 ezer fölötti lájk és négyezer körüli megosztás, amit a válasz eddig kapott.

És ugyan nem tudhatjuk, hogy vége-e a meccsnek, de ez eddig elég erőteljesen tizenöt - semminek tűnik.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!