Európában a családi vállalkozások – köztük a magyarok – bizakodva tekintenek a jövőbe, beruházásokat terveznek, zömmel növekvő vagy stagnáló forgalomról számolnak be. Ez a konklúziója a két szervezet által közösen vett felmérésnek, amely a „European Family Business Barometer” nevet viseli. Tizennégy országban hatszáz családi vállalkozást kérdeztek meg terveikről, a perspektíváról, a kihívásokról. Ennek alapján mi, magyarok, úgy véljük, a válságteremtette új gazdasági környezetben két legfontosabb kapaszkodónk a gyors döntéseket lehetővé tevő szervezeti struktúra, valamint a változásokat elfogadó kultúra. Gondjaink a forrásbevonás, gyengénk a stratégiai gondolkodás: ritkán és kevesen látnak és terveznek túl a mindennapokon.
A magyarországi tapasztalatok szerint jellemzően nem foglalkoznak kellő mélységben a vezetés, vagy a tulajdonlás utódlásának kérdéseivel, hogyan lehet megosztani a családi vállalkozás irányításával járó terheket családon belül, vagy családon kívül a hatékony döntéshozatal megtartásával, milyen növekedési lehetőségei vannak a társaságnak, milyen feltételekkel lehet finanszírozókat vagy befektetőket bevonni, illetve hogyan lehet értékesíteni a társaságot, idézik az MTI-hez eljuttatott közleményben Mádi-Szabó Zoltánt, a magyarországi KPMG családi vállalkozásokért felelős csoportjának vezetőjét.
„A testvéremmel mindig is úgy terveztük, hogy családi vállalkozásba fogunk”, mondja egy házhozszállítással is foglalkozó, fővárosi kisétterem egyik vezetője, „ezért tanultuk eleve ugyanazt a szakmát, mindketten szakácsnak mentünk. És bár előfordul, hogy összeszólalkozunk, továbbra is csak így tudom elképzelni, ma is így vágnék bele. Idegenben képtelenség annyira megbízni, mint egy rokonban.”
A felmérésben megkérdezett családi vállalkozások többségének, 54 százalékának pozitív kilátásai vannak a következő 6-12 hónapra. A válaszadók 43 százalékának nőtt, 26 százalékuknak pedig stagnált a forgalma az elmúlt fél évben. A megkérdezettek 76 százaléka munkavállalóinak számát is emelte vagy szinten tartotta az elmúlt hat hónapban (40 százalék növelte, 36 százalék szinten tartotta).
A közlemény szerint további pozitív jel, hogy a felmérés szerint a válaszadók 92 százaléka gondolkodik beruházási lehetőségekről, és 57 százalékuk az EU-n belül szeretne beruházni. Ez azt mutatja, hogy a családi vállalkozások még mindig látnak lehetőséget az unió területén belül való bővülésre. És bár a megkérdezettek kedvező képet festettek a jövőről, maradt néhány jelentős kihívás: továbbra is nehéz hitelhez jutni, ezt a válaszadók 51 százaléka emelte ki.
Schreiner Balázs annak idején szintén a testvérével kezdett bele a vállalkozásába, egy nyomtatótermékekkel foglalkozó webáruház üzemeltetésébe. „Hogy változásokra nyitott kultúra lennénk? Lehetséges, annyi biztos, nagyon gyorsan kell reagálni mindenre”, véli. „Azzal azonban nem értek egyet, hogy a szervezetstruktúra segítség lenne. Gyakran tapasztalom más vállalkozásoknál, hogy a tulajdonos, egyben vezető a tótumfaktum, aki arra törekszik, hogy az alkalmazottak minél kevésbé tudjanak beleszólni a cég dolgaiba. Ha ugyanis túl sokat látnak, félő, hogy megalapítják a saját vállalkozásukat, a munkahelyük konkurenciáját. A magyar vállalkozói szcénában túl sok a rossz tapasztalat ezen a téren.” A kérdésre, hogy a Nyomtass Olcsón tevékenysége alapján optimisták-e, Schreiner Balázs azt felelte, úgy látják, van eredménye a munkájuknak, sokkal nyitottabbak, mint mondjuk négy évvel ezelőtt. „Könnyebben elfogadunk külsős munkaerőt, alvállalkozóval szerződünk, van marketingesünk. A bővülést azonban ezerszer meggondoljuk, nagyon nagy döntés, és másokon is látom, hogy ezt szeretik halogatni. A mi esetünkben jóval milliós költség fölött van a betanítás, mert ez a folyamat egy évig is eltarthat.”
A családi kapcsolatról Schreiner úgy nyilatkozott, bár testvére és ő egyéniségre különböznek, adódnak vitáik, ezek soha nem tartanak egy napnál tovább. „Kompromisszumkészek vagyunk. A célunk egyezik: a cég legyen sikeres. Ezért végül mindig meg tudunk egyezni.”
A cégvezetőt arról is megkérdeztük, szíve szerint mit egyszerűsítene, az adószabályokat, vagy a munkapiaciakat. „Van könyvelőnk, azt csak ő tudná elmondani, megkönnyítené-e a munkáját, ha kevésbé lennének összetettek a szabályok. Az azonban biztos, hogy például egy papíron Lengyelországban bejegyzett, nyomtatókellékekkel foglalkozó webáruház tud annyit trükközni az áfával, hogy hozzá képest hátrányból induljunk.”
A felmérés során megkérdezettek többsége úgy gondolja, hogy a szabályozási keretrendszernek – mind az adószabályoknak, mind a munkapiaci szabályoknak – jót tenne, ha egyszerűsödne. A vállalkozások 62 százaléka előbbiben, 57 százalékuk utóbbiban látja a pozitív hatás feltételét.