A meglepő következtetés az Alix Partners tanácsadócég elemzésében áll, ami úgy kalkulál, hogy minden autóra, amivel egy autómegosztó flotta növekeszik, 32 meghiúsult újautó-értékesítés jut.
Szerintük a mostani 500 ezres kiesés 2021-re 1,2 millióra növekszik majd. Csak hogy könnyebb legyen mindezt kontextusba helyezni: az Egyesült Államokban tavaly 15,6 millió új autót adtak el, a számok két éve újra növekvő tendenciát mutatnak, és először emelkedtek 15 millió fölé a válság 2008-as kirobbanása óta.
Az 500 ezer azonban még ezen a piacon is hatalmas érvágás, hát még az 1,2 millió. A történethez persze hozzátartozik, hogy az amerikai autómegosztó-cégek, mint például a Zipcar vagy a Car2Go mára érett, felhasználóbarát szolgáltatóknak tekinthetők. Az ügyfelek tehát minimális kényelmetlenség árán szabadulhatnak meg az autó birtoklásának és fenntartásának összes nyűgjétől és költségétől.
Itthon mindez még csak egy pajkos gondolat.
Az érdeklődés óriási, de a konkrét, számokban mérhető fejlődés egyelőre nagyon lassan indul meg – mondta el az Üzletrész megkeresésére Sződi János, az Avalon Car(e) ügyvezető igazgatója. Az Avalon Magyarországon elsőként indított car sharing szolgáltatást múlt szeptemberben, és mostanáig marginális mennyiségű – mindössze néhány tucat – okoskártyát értékesített.
„Legelső ügyfeleink olyan emberek lettek, akik külföldön már használták ezt a szolgáltatást, így hazatérve természetes és logikus döntésnek tekintették a közösségi autó használatát a saját helyett,” mondja az ügyvezető.
A szakember szerint a lassú piaci reakció oka elsősorban abban keresendő, hogy a felhasználói szokások csak hosszú idő alatt, nehézkesen változnak.
Sajátos magyar tapasztalat, hogy nem annyira magánszemélyek, mint inkább költséghatékony megoldások után kutató cégek próbálják ki először az új rendszert.
Kérdés, hogy csupán a piac éretlensége és az új koncepció elterjedéséhez szükséges idő van-e a lassú indulás hátterében, vagy az autómegosztás a közösségi finanszírozáshoz hasonlóan hosszú távon csatlakozik azokhoz a megoldásokhoz, amelyek Amerikában jól működnek ugyan, de a kulturális különbségek miatt Kelet-Európában nehezen vetik meg a lábukat.
A kockázat mellett ugyanakkor az üzleti lehetőség is adott. Az Avalon szeptemberi indulása óta versenytárs egyelőre nem jelent meg a magyar piacon.