Hónapokon belül tőzsdén a Wizz Air?
Ahogy a Napi Gazdaság írja mai cikkében, bár a Budapesti Értéktőzsdétől próbálták meggyőzni a Wizz Airt, hogy itthon menjen tőzsdére, mégis úgy tűnik, London lesz a végső állomás. Az IPO-ra pedig akár hónapokon belül sor kerülhet, állítja a Napi Gazdaság forrásokat nem nevezve meg.
Ez egyébként nem újdonság, már tavaly nyáron felröppentek a hírek, hogy a fapados cég londoni bankokat is felkért az IPO levezénylésére. A Sky News arról számolt be, hogy az IPO akár 800 millió fontos is lehet (akkori GBPHUF árfolyammal számolva kb. 272 milliárd forint).
Egyébként tavaly ősszel mi is foglalkoztunk egy nagyobb elemzésben azzal, hogy milyen környezetben léphetne tőzsdére a cég.
A tőzsdei bevezetést viszont hátráltathatja, hogy a Wizz Air Holdingsnak van egy ukrán leánya is, így az országban kiéleződő politikai-gazdasági konfliktus eszkalálódása sem segítette a céget. Bár a hírek szerint a Wizz Air elég gyorsan reagált az eseményekre (kapacitás visszavágása, gépek áthelyezése), így a pénzügyi eredményre sem biztos, hogy nagy volt a negatív hatás.
Mi az IPO?
Ilyen a környezet
Egyébként a piaci környezet távolról sem rossz egy tőzsdei megjelenéshez. Ha rápillantunk a legnagyobb versenytársak értékeltségére azt láthatjuk, hogy a fapados légitársaságok részvényei (Ryanair, easyJet, Norwegian Air Shuttle, Aer Lingus) magas szorzóval forognak. P/E ráta és EV/EBITDA alapján is drágábbak, mint a tradícionális cégek (Lufthansa, Air France-KLM, IAG) részvényei.
A tradícionális légitársaságok 2014-es előretekintő medián EV/EBITDA mutatója 4,4-es, míg a fapadosknál ugynez az érték 8,5-ös (P/E rátánál fapadosok: 15,2-es, tradícionálisak: 12,7-es). Az pedig a cég szempontjából jó, ha viszonylag drágán, de legalábbis jó áron tudja levezetni az IPO-t.
Ha megnézzük a fapadosok idei tőzsdei teljesítményét, akkor pedig azt látjuk, hogy 10 és 30 százalék közötti szárnyalást mutattak be, ami igencsak jónak számít, hiszen a vezető nyugat-európai tőzsdék közül például a londoni FTSE100 eddig 1,7 százalékos mínuszban áll, de a 600 legnagyobb európai vállalat részévnyét tömörítő EURO Stoxx 600 is csak 0,2 százalékos pluszt szedett össze eddig 2014-ben.
Ha pedig eljátszunk a számokkal akkor pedig arról is kaphatunk egy képet, hogy mekkora lehet a Wizz Air vállalati értéke. Persze mivel nem nyilvánosan működő cégről van szó, ezért elég szegényesek a pénzügyi információk.
Mindenesetre a tavaly márciusban záródó üzleti évében a Wizz Air Hungary Kft. 25,1 millió eurós EBITDA-t (értékcsökkenés előtti üzemi eredményt) ért el. Ha ezt a 25,1 millió eurós eredményt vesszük, valamint az európai fapados versenytársakra vonatkozó EV/EBITDA számot (2014-es előretekintő 8,5-ös medián érték), akkor egy 214 millió eurós vállalati értéket kapunk. Ehhez hozzáadva a Wizz Air Hungary legutóbbi üzleti évében elért nettó készpénzállományát, nagyjából 335 millió eurót kapunk. (310 EURHUF árfolyammal kb. 104 milliárd forint).
Érdemes megjegyezni, hogy ebben nincsenek benne a Wizz Air Ukraine számai, vagyis ettől akár még nagyobb is lehet az érték. Persze egyelőre a Wizz Airtől még hivatalosan nem erősítették meg, hogy hónapokon belül jöhet az IPO, az viszont már az alapításkor felmerült (2003-ban), hogy valamikor sor kerülhet majd egy tőzsdei kibocsátásra.
Mi a P/E ráta?