Bejelentkezett a Siemens is
A Siemens megvenné a francia Alstom energiaipari eszközöket gyártó divízióját, míg a németek cserébe a közlekedési eszközök egységét plusz készpénzt adnának át a franciáknak, számolt be a Wall Street Journal az ügyhöz közel álló forrásokra hivatkozva még hétvégén.
A Siemens hajlandó lenne jobb ajánlatot tenni a franciáknak, mint a General Electric, aki még múlt héten jelentkezett be a cégért, 13 milliárd dollárra értékelve az Alstomot.
A GE-től sem hagyják magukat, Jeffrey Immelt vezérigazgató már találkozott is Francois Hollande francia elnökkel és Arnaud Monteburg ipari miniszterrel, hogy a saját ajánlatukat védjék. Persze ugyanúgy a Siemenstől is leülnek a tárgyalóasztalhoz még ma a francia vezetőséggel.
Nem régen érkezett egy sajtóhír, hogy a francia kormány nem gördít akadályt a GE ajánlata elé, ami persze még nem jelenti automatikusan azt, hogy az amerikaiak lennének a befutók.
Az Alstom tegnapi igazgatósági ülésén arról döntött, hogy legkésőbb április 30-án reggel (szerdán) határoz arról melyik opció mellett dönt.
Két európai bajnok jönne létre
Ha a Siemens-Alstom ügylet lenne a befutó, azzal két vezető európai óriáscég jönne létre az energia és a közlekedési eszközgyártók szegmensében. Ezt pedig a francia kormány is szívesebben látná talán, mivel megmaradna az Alstom, míg a General Electric felvásárlása esetén az amerikaiak kezébe kerülnének fontos francia eszközök.
Monteburg miniszter úgy is nyilatkozott korábban, hogy Franciaország számára stratégiai fontosságú az Alstom, és ők is vizsgálják a potenciális lehetőségeket. Hozzátéve, hogy a német-francia egyezség a Siemenset egy energiaipari bajnokká, míg az Alstomot egy közlekedési bajnokká tenné.
Korábban név nélkül nyilatkozó források arról számoltak be, hogy az Alstom legnagyobb részvényese a Bouygues (közel 30 százalékos részesedéssel) a GE ajánlatát favorizálja, míg a francia állam a Siemens-ügyletet látná szívesebben. A legfrissebb hírek viszont az utóbbit már nem igazán támasztják alá.
A GE azzal próbálja védeni pozícióit, hogy az ő ajánlatuk esetén kevesebb munkahely szűnhetne meg, mivel kevesebb a két cég biznisze között az átfedés, mint a Siemens esetében. Lehet, hogy éppen ez az érvelés tetszett meg a francia adminisztráció vezetőknek is.
Mi kerülne az Alstomhoz?
Egyébként az Alstom egy elég beteg üzletágat szerezne meg a Siemenstől, hiszen a 6,3 milliárd eurós biznisz az elmúlt (szeptember végén záródó) pénzügyi évben veszteséget termelt, ugyanis nagyjából 350 millió eurós kiadás csapolta meg a nyereséget a 2011 óta a folyamatosan csúszó vasúti eszköz leszállítások miatt.
Ez szemben áll az Alstom igen szépen teljesítő szállító eszközöket gyártó divíziójával szemben (ahonnan a 4-es metró kocsik is kigördültek), ami igen szép számokat produkál, és a cég növekedését adja a jó esetben is stagnáló energiaipari üzletág mellett. Persze lehet, hogy az Alstom keretei között fel tudnák lendíteni a Siemens betegeskedő divízióját is.
Az Alstom árfolyama április 24-én, csütörtökön közel 11 százalékot menetelt felfelé a sajtóhírekre, míg azóta felfüggesztették a részvényekkel való kereskedést. Viszont a Siemens részvényesei annyira nem örülnek a híreknek, ugyanis a német cég részvényeinek árfolyama két százalékos mínuszban van.