A Hay Group Magyarország 488 cégre kiterjedő kutatása szerint a magyarországi magánszférában foglalkoztatott munkavállalók alig 46,5 százaléka nő, míg ez a szám három évvel ezelőtt még 48 százalék volt, 2012-ben viszont csak 42. Ez azt jelentheti, hogy a válsággal és így elbocsátásokkal fémjelzett elmúlt évek leépítései jobban sújtották a nőket, mint a férfiakat, és ebből csak mostanában kezd magához térni a munkaerőpiac.
A felsővezetőknek azonban csupán 22,6 százaléka nő, ami enyhe növekedést mutat a 2010-es 19,1 és a 2012-es 18,3 százalékhoz képest. Ugyanez a tendencia figyelhető meg az összes többi kategóriában: bár sehol sem dolgozik több nő, mint férfi, de a helyzet a három és az egy évvel ezelőtti felméréshez képest valamelyest javult.
A nők a férfiak alapbérének csupán 92,3 százalékát keresik hasonló munkakörben dolgozva, ami számottevő, valamivel több mint 2 százalékos csökkenés egy év alatt. A női alapbérek minden munkaköri csoportban elmaradnak a férfiakétól, és tavalyhoz képest szinte mindenütt romlott a bérezésük, csak a szakértők esetében javult kissé a helyzet.
A nők csupán a férfiak bónuszának a 85,3 százalékát kapják kézhez, de ez enyhe növekedés a tavalyi adathoz képest. A felsővezetők körében, ahol a legnagyobb bónuszok vannak, ez az arány csupán 80,7 százalékos.
A felmérés készítői visszás bónuszpolitikának tartják, hogy a nőknél az előzetesen ígérthez képest kisebb lett a ténylegesen kifizetett bónusz aránya, mint a férfiaknál. A ténylegesen kifizetett bónusz általában azért marad el a célprémiumtól, mert a vezető úgy ítéli meg, hogy az alkalmazott nem teljesítette a számára előírt célkitűzéseket. „Kérdés, hogy mi az oka annak, hogy ez Magyarországon tendenciaszerűen súlyosabban érinti a nőket, mint a férfiakat” – fogalmaz a közlemény.
Nem jobb a helyzetük a nőknek a leglátványosabb juttatás, a vállalati gépkocsi terén sem. A szakértői pozíciókban szinte kétszer akkora az esélye egy férfinak arra, hogy céges autót kapjon, mint egy nőnek, és még középvezetői szinten is jelentős különbség figyelhető meg az arányokban. Ez részben annak a következménye, hogy az értékesítői és mérnöki munkakörökben kiugróan magas a férfi munkavállalók aránya.