Szárnyaszegett Air France
Első ránézésre furcsának tűnhet, miért is esik az Air France-KLM árfolyama közel négy százalékkal a párizsi tőzsdén, ugyanis a cég kisebb üzemi veszteséget ért el, mint egy évvel korábban, ráadásul az árbevétel csökkenése (-2,2%) is lényegében naptári hatásnak köszönhető (tavaly a fontos húsvéti szezon még az első negyedévre esett).
Persze maga az, hogy már EBITDA szinten is veszteséges volt a cég (-50 millió euró) semmi esetre sem jó, de mégis látszik a javulás a vállalatnál, hiszen tavaly még 116 milliós volt a veszteség. Azonban,a mi már elkeserítő lehet a befektetőknek, hogy a cég különböző hatásoktól tisztított egy részvényre jutó profitja több mint 15 százalékkal, míg a bevétel 2,6 százalékkal maradt el a konszenzustól.
Összességében 117 millió eurós negatív hatás érte a céget a devizaárfolyamok változása miatt, különösen a Venezuelában tartott készpénzállományán elkönyvelt veszteségeket tekintve.
Többszöri sztrájk jöhet
Szintén rontotta a hangulatot, hogy májusra a pilóták többszöri sztrájkot helyeztek kilátásba, ez pedig tömeges járattörlésekhez vezet majd, illetve alááshatja a kitűzött célokat is. Habár a cég a gyorsjelentésben még megerősítette teljes évre vonatkozó várakozásait (2,5 milliárd eurós értékcsökkenés előtti üzemi eredmény (EBITDA) elérése), a sztrájk miatt ez akár veszélybe kerülhet. Ráadásul egyelőre csak annyit lehet tudni, hogy május 3 és 30 között kerülne sor a munkabeszüntetésekre.
Sőt a szakszervezet szeretné elérni a francia kormánynál, hogy ne kelljen 48 órával a sztrájk kezdete előtt bejelenteni a munkabeszüntetést, mert így szerinte nem éri el a célját. Ugyanis a cégnek lehetősége van így más pilótákkal helyettesíteni a sztrájkolókat.
A sok negatív hír mellett, így elsikkadt az, hogy a cégnek sikerült csökkentenie kiadásait. Az összes üzemi költsége 3,4 százalékkal csökkent, de ha leszámítjuk az üzemanyagköltségeket, úgyis 2,3 százalékos mérséklést láthatunk. Vagyis úgy tűnik tényleg jól halad a Trasform 2015 elnevezésű reorganizációs program, folyik a költségcsökkentés.
Ellenben kérdéses, hogy a sztrájk végülis mennyiben rontja majd az eredményeket. Ráadásul az sem segít, hogy a teherszállító biznisz is lassabban javul, mint azt várták. Így az sem elképzelhetetlen, hogy ezt az üzletágat is át kell szervezni, mondta el a vezérigazgató, Alexandre de Juniac.
Van honnan esni
A befektetők heves negatív reakciója (jelenleg -5 százalékban az árfolyam) így érthető, ráadásul az Air France árfolyama idén eddig 40 százalékkal szárnyalt felfelé, magasan lekörözve közelebbi versenytársait, de a szélesebb részvénypiacokat tekintve is. Vagyis sokan gondolkodhatnak úgy, hogy most realizálnak valamennyi profitot.