Miközben az amerikai gazdaság lassan, de biztosan talpra áll, még mindig találhatunk olyan gazdasági mutatókat, amik semmilyen javulásról nem árulkodnak. Ezek közül is az egyik legérdekesebb az amerikaiak járműhasználatát tükröző mutató, azaz az egyes hónapokban megtett mérföldek száma, amit a közlekedési minisztérium publikál hónapról hónapra.
A legfrissebb, februári adatok szerint ugyanis 2013 februárjához képest hajszálnyival, 0,8 százalékkal csökkent. A 12 havi gördülő mutató picikét mintha emelkedne mostanában, de még évekkel a recesszió vége után sem tud érdemi növekedést mutatni. Az elmúlt 40 évben egyszer sem láthattunk ilyen hosszú stagnálást ezen a téren.
A jelenség mögött nagyon összetett okok húzódnak meg, egyszerre tükrözi a társadalom átalakulását, a technológiai fejlődést és a gazdasági válság utóhatásait. A továbbra is viszonylag magas munkanélküliség és relatív gyenge gazdasági aktivitás a magas üzemanyagárakkal együtt arra késztet még sokakat, hogy mellőzzék az autójukat.
A társadalom fokozatos elöregedése - főként a tehetősebb rétegekben - ráadásul az általános autóhasználatot is átalakítja: az 55 év feletti sofőrök jellemzően kevesebbet vezetnek, míg a nagyvárosi fiatalok számára az autóvezetés egyre kevésbé vonzó alternatíva az egyéb közlekedési lehetőségekkel szemben.
Mindez azt is jelentheti, hogy még ha ismét teljes gőzzel robogna is az amerikai gazdaság, a gépjármű-használat már nem biztos, hogy tovább nőne újabb csúcsokra, legalábbis ami a megtett mérföldek számát illeti. Márpedig ez sok érdekes következménnyel járhat például az autógyártásra vagy alternatív közlekedési lehetőségekre, de akár a telekommunikációra nézve is.