Az Opten szerint legfeljebb 8-9 évig érdemes számolni egy frissen bejegyzett céggel, a Bisnode ezt tetézi azzal, hogy jellemzően még a több mint 50 főt foglalkoztató társaságok sem érik meg a 14 évet, és összesen alig 4000 cég, a szektor 0,7 százaléka mondhatja el magáról, hogy a rendszerváltás előtt alakult meg. A hazai vállalatok átlagéletkora részben azért ilyen alacsony, mert a döntéshozók nem készülnek fel az egyes korszakokban természetes veszélyekre. A Reconcept ezeket a kockázatokat veszi sorra.
Pilhál Zsolt, a Reconcept ügyvezető partnere szerint a kezdet kezdetén a tulajdonos nem fektet túl sokat a cégbe, a megszűnés egyelőre nem reális veszély. Induláskor az üzleti modell felépítése a legsúlyosabb költség, meg kell szervezni az értékesítés folyamatát, a támogató kapacitást, az infrastruktúrát.
Ha a vállalkozás beindult és növekedni kezd, egyre magasabbak a költségei. Itt a halmozódó, kifizetetlen számlák jelentenek veszélyt, amelyet egy előre átgondolt kockázatkezelési stratégiával lehet kiküszöbölni: a cégvezetőnek tudnia kell, mit kezd majd a késedelmes fizetésekkel. Például átmenetileg visszafoghatja a bevételt közvetlenül nem termelő kapacitásokat, ráér növelni később, az üzleti volumen tényleges bővülésével párhuzamosan.
Ha nagyobb a forgalom, nagyobb a szervezet, több bevételre van szükség a nullszaldóhoz. Nincs beruházás növekvő stressz és lélektani nyomás nélkül, a hitelfelvétellel pedig új szereplő, a bank jelenik meg a cég működésében. Ez kihat a cash-flow-ra, egyben további adminisztratív és kommunikációs feladatokat ró a cégre.
Mindig kérdés, hogy a növekedés vagy a kirobbanó, váratlan forgalomnövekedést jelentő siker meddig fenntartható, ezért a sikert talán még jobban kell elemezni, mint a kudarcot, véli a Reconcept ügyvezető partnere. „Óvatosnak kell maradni, mert a hirtelen megnövekedett bevételt be is kell szedni, és addig nem szabad az eredményre építkezni, vagyis tovább beruházni, osztalékot kivenni, amíg valamennyi költség, alvállalkozó, adó és adóelőleg nem lett kifizetve.”
A tartós csökkenés éppen olyan komoly veszélyfaktort jelent, mint amilyennek látszik: ebben a helyzetben nem szabad olyan költséget vállalni, amely 1–2 hónap alatt nem eredményez bevétel-növekedést. A vállalatvezetők gyakran nem mernek hozzányúlni tekintélyesebbnek számító szerződésekhez, pedig a tartós csökkenés az összes többi elé tolakodó szempont.
Ha a cég stabil, de nem növekszik, szintén segítség lehet a szigorú költségkontroll, csak úgy, mint a kreatív ötletek, komoly elemzések, és a munkavállalók ösztökélése, bónuszrendszerekkel vagy akár üzletrésszel.
A jelenlegihez hasonló válságban természetesen minden felsorolt probléma akár egyszerre is jelentkezhet: a cégek egyszerre szenvednek a finanszírozás hiányától, a túl magas költségektől, vagy az eszközök túlzott lekötöttségétől a korábbi beruházások miatt. A megoldások sora is a felsorolt példák szerint adódik. Íme a Reconcept ötpontos javaslata: