Ami tény, hogy a GoPro a tervek szerint legalább 100 millió dolláros IPO-t hajthat végre, és az is tény, hogy a Nasdaq-ra kerülne bevezetésre a részvény, GPRO ticker alatt. Azt viszont le kell szögezni, hogy a 100 millió egyelőre csak indikációként szolgál a regisztrációs díjak kiszámításához, és a tényleges IPO ennél nagyobb is lehet.
Ebből kifolyólag pedig az is nagy kérdés, hogy a GoPro-t végül mennyire árazza be a piac, mekkora értéket tulajdonítanak az igen népszerű kamerákat gyártó cégnek a befektetők. Ennek megítéléséhez egy-két adat már rendelkezésre áll a tegnapi dokumentum alapján, de az információk szűkössége miatt egyelőre elég nehéz lenne pontos ítéletet mondani.
Számok
A GoPro az elmúlt egy évben közel 1 milliárd dolláros árbevételt ért el, ráadásul igen magas, 40 százalék körüli BRUTTÓ fedezeti hányad mellett. Ha az értékesítési, marketing, valamint fejlesztési és általános költségeket levonjuk, akkor azonban már nem ennyire magas a profitabilitás, az elmúlt negyedévekben átlagosan 5 százalék körül mozgott ennek nagysága.
Bár ez nem tűnik elsőre soknak, az is öröm, hogy legalább nyereséges a vállalat, sok IPO-t végrehajtó cég ugyanis még ezt sem mondhatja el magáról. Az megint más kérdés, hogy a hardvergyártásban szomorú lenne, ha már most sem tudna nyereséget elérni a cég a magas marginokkal, hát még később, amikor egyre több lehet a versenytárs.
Ha a legutóbbi négy évet vizsgáljuk, akkor a GoPro összesen 129 millió dolláros profitot ért el, ennek felét pedig tavalyi évben. Ebből pedig azért látható, milliárdos profitokról szó sincs, így még ha az esetleges hype következtében egy igen magas értékeltségen forogna a részvény (mondjuk 50-es P/E rátán), akkor sem beszélhetnénk az Alibabával kapcsolatban emlegetett 100 milliárd dollár feletti összegekről. Vagyis akkorát azért nem fog szólni.
Konkrét számot viszont nehéz lenne mondani, vélhetően azért 1 milliárdnál magasabb lehet az értékeltség, ha a tavalyi 60 millió dolláros profitból és egy átlagosnak tekinthető 15-20 körüli P/E rátából indulunk ki.
Aggasztó lehet viszont az a tény, hogy az árbevétel növekedési üteme az elmúlt negyedévben már nem tudott nőni éves alapon, amiben főleg annak lehet szerepe, hogy "csak" 854 ezer kamerát adtak el, szemben az egy évvel korábbi 954 ezerrel. A dokumentumból ráadásul az is kiderül, hogy a menedzsment nem számít arra, hogy az árbevételben látott korábbi növekedési ütemek szintjére vissza tudna térni a társaság, vagyis az értékesítési volumenben nem várnak nagy növekedést. Ez pedig eléggé behatárolja a jövőbeli lehetőségeket is.
Leginkább az átlagos eladási ár, illetve átlagos bruttó fedezet növelése lehet majd a kulcskérdés, ám mivel idővel komoly versenytársai is lehetnek a GoPro-nak, ez jó eséllyel erodálhatja majd a 40 százalékos bruttó fedezeti hányadot.
Ezeket persze beárazhatják a befektetők sőt, akár túl pesszimisták is lehetnek a cég jövőjével kapcsolatban, így simán lehet majd jó befektetési sztori a GoPro, mint részvény. Az összkép viszont a fundamentumokról egyelőre nem túl acélos, így kíváncsian várjuk a legújabb fejleményeket, milyen áron akar majd IPO-zni a vállalat, és mit reagálnak erre a befektetők.