Fisher tizenöt kritériumot tart fontosnaka részvénykiválasztás során, amiből mi most a tíz legérdekesebbet és általunk is legrelevánsabbnak tartottat választottuk ki:
1, Vannak olyan termékei, vagy szolgáltatásai a vállalatnak, hogy azoknak köszönhetően jelentős bevételnövekedést tudjon elérni éveken keresztül?
A jó vállalatokat két csoportra lehet bontani Fisher szerint: vannak a szerencsések és jól menedzseltek, illetve a szerencsések, mivel jól menedzseltek. Az Amazon és az eBay például az internet elterjedésének és népszerűségének köszönhette a nagy sikerét, amihez persze jó vezetésre is szükségük volt. Ehhez képest viszont vannak olyan cégek, melyek kiváló vezetői iparági „segítség” nélkül tudnak nagy növekedést elérni. Ilyen lehet például az Apple, mely az okostelefonok gyártásával lényegében új iparágat teremtett magának.
2, Képes arra a menedzsment, hogy újabb fejlesztési irányokat tűzzön ki és hajtson végre a bevételek növelése érdekében?
Egy vállalatvezető ilyen jellegű tulajdonságait leginkább Steve Jobs munkáján keresztül lehet szemléltetni. Hiába robbantott ugyanis nagyot az Apple az iPoddal, ezután az iPhone, illetve az iPad hasonló, ha nem nagyobb lökést adtak a cég bevételeinek. Persze nehéz olyan vállalatokat találni, melyeket az Apple sikereihez lehetne hasonlítani, egy részvénybefektetés során mindenképp érdemes lehet a menedzsment újító képességét, proaktív magatartását szem előtt tartani.
3, Mennyire hatékonyan költi a pénzt a vállalat kutatás fejlesztésre?
Bár a legtöbben a kutatás fejlesztési költségek hatékonyságát az árbevételhez mért arányuk alakulása alapján mérik, Fisher szerint sokkal inkább azt kell vizsgálni, hogy a vállalat milyen sikeraránnyal büszkélkedhet a termékbevezetések terén.
4, Képes az átlagosnál erősebb értékesítési gyakorlatra a vállalat?
Sajnos a vállalat marketingkiadásaival, illetve azok hatásosságával kapcsolatban nincsenek publikusan is elérhető adatok, így az sokkal inkább egy kvalitatív megítélés kérdése, hogy egy vállalat mennyire erős az értékesítésben. Érdemes lehet ennek eldöntéséhez a vállalat ügyfeleinek, beszállítóinak, versenytársainak is kikérni a véleményét, ezek alapján lehet benyomásunk arrról, hogy a társaság hogyan tálalja szolgáltatásait, termékeit a publikum felé.
5, Van a vállalatnak egy valamire való profit marzsa?
Érdemes olyan cégeket keresni, melyek magas eredményhányadot képesek felmutatni, hiszen ez azt jelenti, hogy valamiben képesek egyedit alkotni. Ez persze egyedül nem feltétlenül elég a legjobb részvény kiválasztásához. Fontos ugyanis, hogy az adott társaság az előzetesen elvártnál magasabb szintre tudja növelni az eredményhányadát, hiszen ez még a részvényár szempontjából is egy felhajtó erőnek bizonyulhat.
6, Kimagaslóan erős a vállalat munkavállalóival kialakított viszony?
Fontos, hogy a vállalat munkavállalói minél elkötelezettebbek legyen a cég sikerei iránt, hiszen ez sokkal jobb termelékenységet fog magával hozni. A vezető beosztású menedzserek elhivatottsága persze kulcskérdés, ezért nem mindegy, hogy milyen motivációs rendszer működik a cégeknél. A baj az, hogy egy kívülállónak igen nehéz megítélni a vállalat és munkavállalója közötti kapcsolat szorosságát. Magyar cégekkel kapcsolatban még csak-csak hallhatunk ezt-azt, de a külföldi vállalatokkal kapcsolatban itthonról ezt igen nehéz jól megítélni. Az internet adta lehetőségekkel persze itt is élhetünk, külföldi leírásokra itt is támaszkodhatunk.
7, Hogy bánik a vállalat a számviteli szabályokkal?
Egy tőzsdei cégnél a konzisztens elszámolási eljárásoknak nagy fontossága van. Ha azt látjuk, hogy bizonyos tételek bevételi, költségoldali elszámolási rendje sűrűn változik, az mindenképp gyanús kell, legyen egy befektetőnek. Nagyon fontos az is, hogy egy vállalat vezetése ne a rövidtávú haszon elérésére legyen mindenek felett motiválva, mert ilyen esetekben a számviteli trükkök alkalmazása is rendszeresebb a tekintélyes bónuszok megszerzése miatt.
8, Rövid vagy hosszabb távú szemlélettel dolgozik a menedzsment?
Az előző bekezdéshez szorosan kapcsolódva érdemes tisztában lenni azzal, hogy egy vállalat vezetése milyen időhorizontot tart szem előtt a profitnövelés terén. Ez már csak azért is fontos, mert ha mi hosszú távra szeretnénk befektetni, érdemes egy ezzel hasonló időhorizontra lövő céget választanunk. Vagyis olyat, ahol könnyedén feláldozzák a negyedéves profitcél teljesülését, ha a hosszabb távú érdekek úgy kívánják.
9, Képes a vállalat saját erőből, vagy némi hitelt felhasználva megvalósítani növekedési terveit?
Ha befektetünk egy vállalatba, válasszunk olyat, amelyik képes saját erőből, illetve némi hitel felvételével beruházásokat megvalósítani. Azokat a cégeket, amik rendszeresen pénzzavarba kerülnek és emiatt folyamatosan tőkét kell emelniük, a kerülendő vállalatok listáját kell, hogy gyarapítsák.
10, Még a rosszban is csak a jót látja meg a menedzsment?
Figyelmeztető jel lehet, ha a vállalat a gyenge profittermelést is rózsaszínben tünteti fel, állandó jelleggel fogva a veszteségeket a gyenge külső adottságokra. Keressük azokat a cégeket, melyeknek a vezetése bátran vállalja fel a negatív üzenetek kommunikálását is. Igen pozitív üzenet lehet, ha egy vállalat menedzsmentje a gyenge időszakokban saját pénzéből vásárol részvényeket a kedvező hosszú távú kilátások miatt.
A felsorolt pontok mindegyike segítségünkre lehet abban, hogy megtaláljuk a hozzánk illő részvénybefektetéseket a tőzsdén. A kiválasztási módszereinket persze tovább is finomíthatjuk, melyekkel kapcsolatban az Investor.hu következő rendezvénye szolgálhat sok érdekességgel.