Jön az „energiaipari Airbus”?
Pletykák szerint a német állam részesedést vásárolna az Alstomban, ha a Siemens lenne a befutó a francia ipari konglomerátumért folytatott küzdelemben.
A német kormány a KfW szövetségi tulajdonban lévő bankot használná a finanszírozáshoz, az ügyet ismerő egyik forrás szerint. Az ügylet lényege az lenne, hogy a német állami befolyás mellett a francia kabinet is beszállna, hasonló mennyiséget vásárolva a Bouygues-től. Így kvázi létre jönne egy „energetikai Airbus”. Ugyanis a repülőgépgyártóban is hasonló tulajdona van a két kormánynak. (A franciáknak 12, míg a németeknek 10,8 százalék.)
Bár igaz, hogy a német pénzügyminisztériumtól ezt a sajtóértesülést hevesen cáfolták, mondván, hogy tőlük senki sem tud semmilyen ajánlatról.
Már a kezdetektől mi is követjük az eseményeket az Investor.hu-n:
Nagy csata megy a turbinákért
Mint ismert, előbb az amerikai General Electric jelentkezett be az Astom turbinákat és egyéb energetikai eszközöket gyártó üzletágáért. Ajánlata 12,4 milliárd euró volt, amit eleinte a francia kormányból nem nagyon támogattak.
Azonban később, ahogy a GE garanciát vállalat arra, hogy nem bocsátana el tömegesen embereket, sőt akár ezer munkahelyet is létrehozna Franciaországban, úgy vált egyre elfogadhatóbbá az ajánlat a kormány számára is.
A Siemens a GE után szállt be hivatalosan is, 11 milliárd euróra taksálva az Alstom energetikai üzletágát, de pontosabb számításokat, illetve azt hogy adnak-e végső ajánlatot, június közepéig (16-ig) ígérték. Persze a németek is ígéretet tettek arra, hogy három évig nem bocsátanának el embereket az Alstomtól.
Egyébként a francia kormány még azért sem szívesen fogadná, ha az Alstom turbinagyártó egysége idegen kezekbe kerülne, mivel a cég szállítja az atomerőművekhez a kérdéses eszközöket. Ezeket a félelmeket egyébként a GE és a Siemens vezére is próbálta enyhíteni.
Az ügylet keretében egyébként a Siemens átadná a metró- és egyéb vonatokat gyártó divízióját az Alstomnak, aki egyébként a magyar 4-es metró kocsik beszállítója is. A Siemenes francia operációjának vezetője, Christophe de Maistre szerint ezzel az Alstom elérni azt a „kritikus nagyságot”, ami után már bankgaranciát is kapna a nagyobb szerződések megkötéséhez. Bár az is igaz, hogy a német ICE és a francia TGV vonatok gyártásának egy tető aláhozása versenyellenes kérdéseket is felvetne, tette hozzá.
Az Alstom árfolyama az első felvásárlási hírekre nagyot ugrott április végén, azóta pedig nagyjából a 30 eurós szint közelében mozog.