A személyfuvarozást és a közösségi médiát ötvöző Uber az utóbbi években körülbelül annyira alakította át a taxisok piacát, amennyire az Airbnb a szálláspiacot, vagy a letöltés elterjedése a zeneipart. A szolgáltatás lényege, hogy az utasok a közvetítő taxitársaságok kiiktatásával, egy mobilapplikáció segítségével közvetlenül rendelhetik meg a fuvart a közelben lévő taxisoktól, illetve - és itt a lényeg - bárkitől, aki a rendszerbe regisztrált.
Más szóval tehát kiveszik a személyszállítás monopóliumát a taxitársaságok kezéből.A status quo képviselői, a taxiscégek ennek megfelelően világszerte tiltakoznak a szolgáltatás ellen.
Az Uber honlapján a napokban egy magyar menedzseri álláshirdetés jelent meg, ami azt valószínűsíti, hogy a mobilalkalmazáson alapuló szolgáltatás Magyarországra készül.
Az Ubernek egyébként tavaly jegyezték be a magyarországi leányvállalatát, az 500 ezer forintos törzstőkéjű Uber Hungary Kft-t, amelynek tulajdonosai az Uber társalapítói: Travis Kalanick és Ryan Allen Graves. A társaság a 12. kerületi Ugocsa utcába, a Trócsányi és Nagy Ügyvédi Irodával azonos címre van bejegyezve.
Az Uber minden valószínűség szerint közelgő piacra lépése azonban - a 444 összefoglalója szerint - nem rázta meg a budapesti taxisközösséget. A szájt szerint a budapesti taxisok képviselői és a BKK két hét múlva fognak összeülni, a megbeszélésük első napirendi pontja pedig pont az Uber lesz.
A 444-nek nyilatkozó Horváth Csaba szerint a szolgáltatás a feketegazdaságot erősítené, ezért arra törekszenek, hogy csírájában fojtsák azt el. A vezérigazgató azt reméli, hogy a BKK is a taxisok mellé áll majd a piacvédő törekvéseikben.
Horváth szerint egyébként az Uber által nyújtott szolgáltatás amúgy is a magyar szabályozásokba ütközik, amely drákói szigorral, akár 600 ezer forintra is bünteti a szabálytalan személyszállítást.
A 444 kiemeli, hogy az Ubert eddig mindenhol hasonló klíma és nyilatkozatok fogadták, ám a széleskörű tiltakozások ellenére eddig sehol sem kényszerültek meghátrálni.
Az Uber pozícióját javíthatja, hogy a közelmúltban életbe léptetett szabályozásbeli változtatásoknak köszönhetően az elmúlt évben jelentősen drágultak a budapesti taxistarifák, az utasközönség így ki van éhezve a szolgáltatás árletörő hatására.