Úgy tűnik már nem csak élőszereplős filmek esetében van olyan, hogy egy filmrajongó elutazik abba az országba, ahol kedvenc filmjét forgatták, hogy élőben is megnézze a helyszínt. Most már animációs filmek esetében is ez a helyzet.
A Disney legutóbbi kasszasikere, a Jégvarázs miatt ugyanis 37 százalékkal ugrott meg a Norvégiába utazó turisták száma az első negyedévben. Pedig a Jégvarázs egy képzeletbeli királyságban játszódik, és csak nagyon lazán kötődik Norvégiához, mert állítólag a filmben szereplő kikötővárost és tengerpartot norvég tájakról mintázták.
A Jégvarázs egy varázslatos helyként mutatta be Norvégiát, mondta el a CNBC-nek Per-Arne Tuftin az Innovation Norway elnökhelyettese. Habár Norvégiát eddig a téli sportok és a kalandtúrák miatt keresték fel legtöbben, a film hatására akár kisgyermekes családok is nagyobb számban érkezhetnek, tette hozzá. Ez pedig nem rossz Norvégiának, ugyanis a turizmus 6,2 százalékkal járult hozzá a 2012-es GDP-termeléshez.
De nem csak az állam profitál ebből, ugyanis a Flight Tracker adatai szerint a Norvégiába járatot kereső emberek száma valósággal felrobban (+154%). A norvég fapados légitársaság, a Norwegian Air Shuttle pedig 52 százalékos keresletemelkedésről számolt be márciusban az USA-ból Oslóba tartó járatain.
Persze nem csak a norvégok profitálnak a Jégvarázs sikereiből, a filmet gyártó Disney még nagyobbat kaszál az animációval. A mozikból világszerte 1,2 milliárd dollárt szedett össze a film, de a cég nem csak a jegybevételekből szakít nagyot. A DVD megjelenést követően hat hét alatt a legnagyobb példányszámban eladott mesefilmé vált az USA-ban
Meglovagolva a sikereket pedig már tervezik egy Broadway-produkció elindítását, és készülnek arra is, hogy szórakoztató parkjaikban (mint a Disneyland) is előállnak a filmhez köthető tartalmakkal.
Nem csoda, hogy a Disney árfolyama folyamatosan új csúcsokra fut.